کاربر


16 فروردین 1402


۰ کامنت


( 12 )

نگرانی ناشران از کاهش خوانندگان به‌واسطه چت‌بات‌های هوش مصنوعی

صنعت نشر دو دهه گذشته را صرف تلاش برای سازگاری با اینترنت کرده است، با وجود اینترنت تیراژ چاپ به‌شدت کاهش‌یافته و شرکت‌های فناوری درآمدهای تبلیغاتی بسیاری را جذب کرده‌اند. حالا نوبت چت‌بات‌هاست.

ابزارهای هوش مصنوعی جدید گوگل و مایکروسافت، در پاسخ به سؤالات جست‌وجو، به‌جای نمایش فهرستی از لینک‌ها، پاراگراف‌های کاملی را به‌عنوان جواب ارائه می‌دهند. بسیاری از ناشران نگران‌اند که افراد بسیار کمتری به سایت‌های خبری مراجعه نمایند و درنتیجه ترافیک این سایت‌ها کاهش‌یافته و درآمد خود را از دست بدهند.

ابزارهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی جدید، هنوز به‌صورت محدود عرضه می‌شوند، بنابراین ناشرانی مانند Condé Nast و Vice هنوز تأثیر ناشی از این ابزارها بر تجارت خود را مشاهده نکرده‌اند. اما در تلاشی که بدون مشارکت این ناشران برای جلوگیری از انحطاط صنعت شکل‌گرفته، بسیاری در حال جمع‌آوری گروه‌هایی برای سنجش گزینه‌ها بوده و این موضوع را در اولویت کنفرانس‌های صنعتی قرار می‌دهند. آن‌ها سعی دارند تا از طریق یک سازمان تجاری، طرح الزام پرداخت وجه در استفاده چت‌بات‌ها از محتوای ناشران را مطرح و تصویب نمایند.

برایان گلدبرگ[1]، مدیر اجرایی BDG که وب‌سایت‌هایی نظیر Nylon، Bustle و Romper را با موضوع سبک زندگی و فرهنگ مدیریت می‌کند، اذعان داشته:"در اصل این امر را می‌توان ویکی‌پدیایی سازی بسیاری از اطلاعات نامید. شما می‌بینید که برای تعداد بی‌نهایت سؤال، پاسخ‌هایی به سبک ویکی‌پدیا ارائه می‌شود، و این به‌تنهایی برای نابودی وب باز کفایت می‌کند".

ناشران محتوا رابطه‌ای نامساعد اما عمدتاً متقابل با موتورهای جستجو دارند. سایت‌های جستجو از داشتن منابع اطلاعاتی قابل‌اعتماد در ارائه نتایج خود سود می‌برند و ناشران نیز از ترافیک سایت‌های خود که از طریق موتورهای جستجو ایجاد می‌شود، سود خواهند برد.

برایان موریسی[2]، نویسنده The Rebooting خبرنامه کسب‌وکار تجاری رسانه‌ای، بیان کرد:"ترافیک جستجو از حساب‌های گوگل، نیمی (یا بیشتر) بازدیدهای بسیاری از سایت‌ها را تشکیل می‌دهد". وی افزود:"جستجو ستون اصلی کسب‌وکار نشر در اینترنت بوده است".

کایل ساتون[3]، مدیر جستجو و محصول در انتشارات روزنامه گانت می‌گوید که این رابطه تاکنون برای هر دو طرف سودمند بوده است. آقای ساتون در ادامه اظهار داشت:"درحالی‌که تمام نتایج جستجو از داده‌های ما گرفته می‌شود و از دیدگاه ما، خزش[4] در محتوای ما، جمع‌آوری آن و در ادامه هدایت کاربر به سایت ماست که ترافیک زیادی را برایمان ایجاد کرده، بنابراین فکر می‌کنم که این رابطه به‌نوعی مهم‌ترین چیزی است که می‌خواهیم حفظ شود".

باربارا پنگ[5]، رئیس برند اخبار دیجیتال در گروه Insider، گفت:"پیشنهاد‌های جدید می‌تواند همه این‌ها را تغییر دهد. مایکروسافت در حال گنجاندن چت‌بات در موتور جستجوی خود، یعنی بینگ است، درعین‌حال چت‌بات جستجوی گوگل، Bard، نیز وجود دارد که از موتور جستجوی اصلی آن جدا است."

وی در ادامه افزود:" این یک انقلاب است، مدتی طول می‌کشد تا اثرات آن مشخص گردد و در هیاهوی ناشی از آن بخش‌های خوبی نیز وجود دارد. اما فکر می‌کنم این انقلاب، رابطه مردم با جستجو و استفاده از اطلاعات را تغییر خواهد داد".

تأثیر هوش مصنوعی "مولد" که می‌تواند مبتنی بر درخواست مطرح‌شده، متن، تصاویر و سایر رسانه‌ها را تولید کند، به اولویت اصلی بحث‌ها در میان ناشران تبدیل شده است. کنگره جهانی رسانه‌های خبری، طبق برنامه اعلام‌شده در وب‌سایت خود، در کنفرانسی که ماه مه در نیویورک برگزار خواهد شد، سخنرانی‌های کلیدی را در مورد این موضوع ارائه خواهد کرد.

کوری هایک[6]، مدیر عملیات Vice Media، اعلام کرد که این شرکت در ماه‌های اخیر، یک کارگروه برای بررسی رویکرد خود ایجاد نموده است. وی اظهار داشت:"این امر تأثیر بزرگی بر انتشارات خواهد داشت و این تأثیر به‌گونه‌ای است که به‌راحتی قابل‌درک نیست".

واشنگتن‌پست اخیراً اعلام کرده که برای رهبری گروهی داخلی که به بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر روزنامه‌نگاری و استراتژی دیجیتالی واشنگتن‌پست می‌پردازد، یک نماینده سردبیر تجاری منصوب نموده است.

رابرت تامسون[7]، مدیر اجرایی News Corp، که سال‌ها برای الزام شرکت‌های فناوری به پرداخت هزینه محتوای خبری تلاش کرده است در مصاحبه‌ای اظهار داشت:"اگر زودتر اقدامی در این رابطه انجام‌نشده و مسائل و تعهدات تعیین نشود، به‌زودی خود را در موضع دفاعی خواهیم دید".

آقای تامسون مدعی است که شرکت‌های فناوری باید برای استفاده از محتوای ناشران در تولید نتایج هوش مصنوعی خود، هزینه پرداخت کنند. چت‌بات‌ها نتایج خود را از ترکیب اطلاعات جمع‌آوری‌شده از اینترنت تولید می‌کنند. وی افزود که News Corp به‌عنوان مالک وال‌استریت ژورنال و نیویورک پست، در حال مذاکره با "چندین شرکتی" است که در حال حاضر از محتوای این مجموعه استفاده می‌کنند، البته وی از اعلام نام شرکت‌ها خودداری نموده است. وی افزود:"در پایان آن‌ها بحث در خصوص این موارد را به رسمیت شناخته و آن را ضروری دانستند".

راجر لینچ[8]، مدیر اجرایی [9]Conde Nast، که صاحب‌امتیاز مجموعه‌هایی مانند Vanity Fair، Vogue و Glamour نیز هست، با پرداخت غرامت به سازندگان محتوا موافقت کرده است. وی گفت، یکی از نکات مثبت در مورد ناشران این است که با توجه به ماهیت اینترنت، ممکن است به‌زودی تعیین اینکه به چه اطلاعاتی در وب می‌توان اعتماد کرد، برای مخاطبان دشوارتر شود، بنابراین در این حالت "آن‌ها باید به منابع قابل‌اعتماد مراجعه نمایند".

شرکت News Media Alliance که نماینده 2000 رسانه در سراسر جهان ازجمله نیویورک‌تایمز است، در حال کار بر روی اصولی است که بنا به اعتقاد مدیران آن، استفاده و توسعه هوش مصنوعی و مقررات پیرامون آن‌ها را برای محافظت از ناشران هدایت می‌کند. مطابق با پیش‌نویس اصول، استفاده از محتوای ناشر برای توسعه هوش مصنوعی باید منوط به "اخذ موافقت و مجوز صریح" باشد.

همچنین این اصول، از شرکت‌های فناوری می‌خواهد برای محتوا و برندهای روزنامه‌نگاری باکیفیت و قابل‌اعتماد، "ارزش کافی" قائل شوند. علاوه براین، اعلام می‌کند که هر قانون یا مقررات جدیدی که در قانون کپی‌رایت برای هوش مصنوعی استثنایی ایجاد می‌کند، نباید حمایت‌های ارائه‌شده برای ناشران را تضعیف نماید.

در این سند آمده است:"بدون این حمایت‌ها، ناشران –که بسیاری از آن‌ها اکنون به دلیل عدم تعادل در بازار، برای بقا در اکوسیستم آنلاین تلاش می‌کنند- با یک بحران وجودی روبرو هستند که دسترسی جوامع ما به روزنامه‌نگاری معتبر و قابل‌اعتماد را تهدید می‌کند".

دنیل کافی[10]، معاون اجرایی News Media Alliance اظهار داشت که می‌توان در قانون رقابت و حفظ روزنامه‌نگاری، راه‌حلی پیدا کرد. لایحه‌ای که به ناشران این اجازه را می‌دهد که به‌صورت جمعی بر سر تقسیم درآمد با شرکت‌های فناوری مذاکره نمایند. همان‌طور که بیان شد این قانون استفاده از محتوا توسط هوش مصنوعی مولد را نیز در نظر می‌گیرد. انتظار می‌رود، این لایحه که در سال گذشته به تصویب نرسید، به‌زودی توسط سناتورها ایمی کلوبوچار نماینده دموکرات مینه سوتا[11] و جان کندی، نماینده جمهوری‌خواه لوئیزیانا[12] ارائه شود.

یوسف مهدی، رئیس موتور جستجوی بینگ در مایکروسافت، طی مصاحبه‌ای اظهار داشت که هدایت کاربران برای کلیک کردن روی سایت ناشران "یک هدف برتر" است. وی افزود اگرچه بینگ جدید کمتر از دوماه است که عرضه‌شده، اما داده‌ها پیش‌ازاین نشان داده‌اند که با این کار، "ما درواقع ترافیک بیشتری را به سمت ناشران هدایت می‌کنیم".

او با اشاره به پاورقی‌هایی که در پاسخ‌های ارائه‌شده توسط چت‌بات بینگ ارائه‌شده و در آن منبع اطلاعات قید گردیده است افزود:"بخشی از دلیل افزایش ترافیک، این است که ما تنها به سؤال کاربر پاسخ نمی‌دهیم بلکه در رابطه با موضوع جستجو، پیوندهایی را نیز ارائه می‌دهیم".

آقای مهدی اظهار داشت مایکروسافت در رابطه با ابزار جدید جست‌وجوی خود، پیشگام گفت‌وگو با ناشران بوده است. او گفت:"قصد ما این است که درآمد افزایشی استفاده از چت‌بات را به اشتراک بگذاریم". آقای مهدی در ادامه بیان کرد که مایکروسافت در نظر دارد در زیر پاورقی پاسخ‌ها، مقالات بیشتری را از یک ناشر خاص نشان داده یا تبلیغات را بر اساس پیوندهای موجود در پاسخ چت‌بات بفروشد، درنهایت نیز درآمد حاصل از آن را تقسیم کند.

سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای اظهار داشت که این شرکت "عمیقاً به حمایت از اکوسیستم خبری سالم و پر جنب‌وجوش متعهد است" و اولویت را بر ارسال ترافیک به سمت ناشران خواهد گذاشت.

او گفت:"این روزهای اولیه آزمایش چت‌بات Bard است و ما از گفتگو با ناشران برای دریافت نظرات آن‌ها استقبال خواهیم کرد.

آقای گلدبرگ نیز گفت، در دو سال گذشته BGD روی محصولاتی مانند رویدادهای زنده، خبرنامه‌های ایمیل و محتوای برندهای ممتاز تمرکز نموده تا قرار گرفتن در معرض بی‌ثباتی ترافیک جستجو را محدود نماید.

او افزود:"فکر می‌کنم بهترین ناشران نیز از قبل این تحول را پیش‌بینی کرده بودند و طی سال‌ها با تحولات همگام بوده‌اند".

 

منبع: نیویورک‌تایمز

 


 

[1] Bryan Goldberg

[2] Brian Morrissey

[3] Kyle Sutton

[4] crawling

[5] Barbara Peng

[6] Cory Haik

[7] Robert Thomson

[8] Roger Lynch

[9]  یک شرکت جهانی فعال در زمینه رسانه‌های جمعی است که در سال 1909 تأسیس شده است. برند رسانه‌ای این شرکت بیش از 72 میلیون مصرف‌کننده محصولات چاپی، 394 میلیون مصرف‌کننده محصولات دیجیتال و 454 میلیون مصرف‌کننده را در شبکه‌های اجتماعی جذب کرده است.

[10] Danielle Coffey

[11] Amy Klobuchar, Democrat of Minnesota

[12] John Kennedy, Republican of Louisiana

برچسب ها :

اخلاق هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

فقه فضای مجازی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024