محمد مهدی صالح نیا


24 اسفند 1401


۰ کامنت


( 12 )

کنفرانس مالی اسلامی دوحه به کار خود پایان داد

نهمین کنفرانس مالی اسلامی دوحه  دیروز، سه‌شنبه، در پایتخت قطر با یک بیانیه پایانی که شامل فراخوانی برای محصولات مجازی و همچنین توصیه برای بهره‌مندی از «متاورس» (metavers) بود، خاتمه یافت.

به گزارش وبگاه العربی الجدید، نهمین کنفرانس مالی اسلامی دوحه  دیروز، سه‌شنبه، در پایتخت قطر با یک بیانیه پایانی که شامل فراخوانی برای محصولات مجازی و همچنین توصیه برای بهره‌مندی از «متاورس» (metavers) بود، خاتمه یافت.

بیانیه پایانی کنفرانس خواستار ارتقاء سطح همکاری بین علما و دست محققان برای طراحی محصولات و خدمات مجازی سازگار با شریعت اسلامی برای تسریع در استفاده از فناوری توسط ارائه دهندگان خدمات مالی اسلامی شد. همچنین در این بیانیه بر همکاری مستمر برای ایجاد برنامه های کاربردی هوشمند که راه‌حل‌های مالی را ارائه می دهند، تأکید شد. در این بیانیه از همه دست اندر کاران درخواست شد که در جهت ارائه خدمات مالی مطابق با سبک زندگی اسلامی به عنوان جایگزینی برای کاربردهای ربوی ارائه شده توسط شرکت های غول پیکر فناوری تلاش کنند.

در این بیانیه تأکید شده است که تراکنش‌های مالی در دنیای مجازی با استفاده از فناوری بلاک‌چین، اصولاً با مفاد فقه اسلامی مغایرتی ندارد، تا زمانی که قرارداد و انتقال مالکیت بر آنچه مردم آن را پول ارزشمند می‌دانند، قابل التزام باشد. همچنین معامله دارایی‌ها یا توکن‌های مجازی مفید و در کل هر قراردادی ارکان و شرایط خود را دارد و هیچ مانع قانونی یا تخلف قانونی ندارد، در این بیانیه جایز شمرده شد.

همچنین در این بیانیه آمده است که برای کنترل تراکنش‌های مالی در دنیای متاورس باید به قواعد قرارداد، قانوناً و اخلاقاً و ضوابط خاص مربوط به قراردادها پایبند بود تا آثار و موضوع آن واقعی باشد ولو اگر محسوس نباشد.

بیانیه پایانی از مؤسسات مالی اسلامی خواست تا از فناوری متاورس برای نفوذ به بازارها و بخش‌های جدید برای افزایش فرصت‌های رشد خود و اتخاذ برنامه‌های فناوری نظارتی برای توسعه عملکرد خود، افزایش جنبه‌های شفافیت و دستیابی به رقابت‌پذیری استفاده کنند.

این بیانیه از مؤسسات اوقاف خواست تا برخی از مکان‌های مجازی را به طور ویژه برای وقف ایجاد کنند. همچنین از مؤسسات اوقاف خواسته شده است تا راهکارهای مبتنی بر متاورس را در عملیات وقف تطبیق کنند تا روند جمع‌آوری وجوه موقوفه و مدیریت آن با شفافیت و کارایی بالا و استفاده مؤثر از فناوری در مدیریت و نظارت را ارتقا دهند.

این بیانیه با اشاره به اینکه امکان بهره‌مندی از فناوری هوش مصنوعی و کاربردهای واقعیت مجازی برای توسعه سازوکارهای حاکمیت شرعی در مؤسسات مالی اسلامی وجود دارد، ضمن تأکید بر لزوم همکاری مراجع ذی‌صلاح برای یافتن استانداردهای یکپارچه فناوری نظارتی و کنترلی در مؤسسات مالی اسلامی، بر ضرورت همکاری مراجع ذی‌صلاح تأکید کرد.

این بیانیه همچنین از مؤسسات مالی اسلامی خواست تا دنیای مجازی خود را ایجاد کنند که در آن محصولات مالی اسلامی و خاستگاه اقتصاد و دارایی اسلامی معرفی شود و برای آموزش‌وپرورش در این زمینه با مؤسسات آموزشی همکاری کنند.

نهمین کنفرانس مالی اسلامی دوحه، انجام مطالعات شرعی و حقوقی عمیق‌تر را در مورد متاورس توصیه کرد تا راه‌حل‌های مناسبی ارائه شود که کشورها و مؤسسات را قادر سازد تا از این دنیای جدید بهره‌مند شوند.

نهمین کنفرانس مالی اسلامی با عنوان «مسائل مالی اسلامی و چالش‌های وب 3.0» برگزار شد و در این کنفرانس چهار محور اصلی که شامل موضوعات مالی اسلامی در دنیای متاورس، فناوری نظارتی و نظارتی در امور مالی اسلامی، موردبحث و بررسی قرار گرفت.

 

منبع: اختتام مؤتمر الدوحة للمال الإسلامي: توصية بالاستفادة من "ميتافيرس" (alaraby.co.uk)

برچسب ها :

فقه معاصر

فقه فضای مجازی

اقتصاد اسلامی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024