محمد مهدی صالح نیا


15 بهمن 1402


۰ کامنت


( 12 )

نیورالینک ایلان ماسک اولین تراشه مغزی را در سر یک انسان کاشت

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی اعلام کرد که «نیورالینک» اولین ایمپلنت مغزی خود را درون سر یک بیمار قرار داده است.

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس، روز دوشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) اعلام کرد که استارت‌آپ او «نیورالینک» اولین ایمپلنت مغزی خود را که اندازه‌ای معادل یک سکه دارد درون سر یک بیمار قرار داده است.

این شرکت مستقر در ایالت کالیفرنیای ایالات متحده، پیشتر در ماه مه چراغ سبز آزمایش بالینی جدید بر روی داوطلبان را از آژانس تنظیم مقررات دارو و تجهیزات پزشکی آمریکا دریافت کرده بود.

ایلان ماسک در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، با بیان اینکه این تراشه «تله‌پاتی» نام دارد گفت: «نتایج مقدماتی حاکی از فعالیت‌های عصبی اسپایکی امیدوارکننده‌ای هستند.»

او اضافه کرد که حال فرد دریافت‌کننده تراشه خوب است و وی در مسیر بهبودی قرار دارد. وی هم‌زمان با اعلام خبر کاشت تراشه مغزی نیورالینک روی مغز اولین انسان، اعلام کرد نام اولین محصول نورالینک «تله‌پاتی» است. به گفته ماسک، با این دستگاه می‌توانید کامپیوتر یا گوشی هوشمندتان را تنها از طریق فکرکردن کنترل کنید.

ایلان ماسک از سال ۲۰۱۹ تا کنون دست‌کم چهار مرتبه از امکان قریب‌الوقوع ورود به فاز انجام آزمایش‌های انسانی خبر داده بود. این شرکت در اوایل سال ۲۰۲۲ به دنبال تایید سازمان غذا و داروی آمریکا رفت با این حال در ابتدا و به دلیل دغدغه‌های سلامت و ایمنی، این آژانس دارویی درخواست نیورالینک را رد کرده بود.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی در ماه نوامبر، هزاران داوطلب برای دریافت اولین تراشه مغزی نورالینک در سر خود ثبت‌نام کرده‌ بودند.

این شرکت قبل از این تراشه خود را در مغز یک ماکاک قرار داده بود. این نخستی‌سان آزمایشگاهی پس از کاشت تراشه در مغزش توانسته بود یک بازی ویدیویی را بدون کنترل یا صفحه کلید انجام دهد.

این اولین بار نیست که شرکتی یک تراشه را در مغز افراد کاشته است. پیشتر در اوایل سال ۲۰۱۹ محققان در موسسه «گرونوبل کلیناتک» فرانسه ایمپلنتی را ساخته و نصب کرده بودند که به یک فرد مبتلا به فلج چهاراندام اجازه داده بود بازوهای خود را حرکت دهد.

نورالینک اخیراً حدود ۳۲۳ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران جذب کرده است.

ایلان ماسک گفته است قصد دارد ایمپلنت خود را به عموم ارائه دهد تا مردم بتوانند ارتباط بهتری با رایانه‌ها داشته باشند و به گفته او «خطر برای تمدن ما» ناشی از هوش مصنوعی را مهار کنند.

 

منبع: Elon Musk says Neuralink has 'successfully' implanted a brain chip into human

برچسب ها :

هوش مصنوعی

اخلاق هوش مصنوعی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023