کاربر


19 فروردین 1402


۰ کامنت


( 12 )

بیل گیتس، تلاش ایلان ماسک برای توقف ChatGPT را زیر سؤال برد

"توقف فعالیت چالش‌ها را حل نمی‌کند": بیل گیتس طرح موردحمایت ایلان ماسک برای توقف توسعه هوش مصنوعی پیشرفته را رد کرد.

بیل گیتس، آب سردی را روی پیشنهاد ممنوعیت توسعه هوش مصنوعی پیشرفته، به مدت شش ماه با هدف دستیابی به پارامترهای برنامه‌ریزی و مدیریت بهتر، ریخت.

اخیراً ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و توییتر؛ استیو وزنیاک، بنیان‌گذار اپل؛ عماد مستقی، بنیان‌گذار و مدیرعامل Stability AI و بیش از 1000 فناور و محقق برجسته دیگر با امضای نامه‌ای سرگشاده خواستار توقف فعالیت هوش مصنوعی پیشرفته شدند.

در این نامه آمده که شرکت‌ها باید بلافاصله آموزش هرگونه هوش مصنوعی را متوقف کنند، با وجود امضای نامه، مشخص نیست که آیا شرکت تسلای ایلان ماسک نیز کار خود در زمینه هوش مصنوعی نظیر روبات تسلا و تراشه‌های مداخله‌گر برای خودران سازی اتومبیل‌ها را متوقف خواهد کرد یا خیر.

اینکه آیا این پروژه‌ها معیارهای "قوی‌تری" را برآورده می‌کنند نیز هنوز ناشناخته است که مشکلی کلیدید در طرح بنیان‌گذار مایکروسافت ایجاد می‌کند. گیتس با دارایی نزدیک به 110 میلیارد دلار، تأکید می‌کند که در اجرای طرح ممنوعیت هوش مصنوعی حفره‌های بزرگی وجود دارد و اضافه می‌کند که این امر مستلزم توافق همه شرکت‌های سراسر جهان است.

وی گفت:" باید روی بهترین روش استفاده از پیشرفت‌های هوش مصنوعی تمرکز کنیم، زیرا درک اینکه چگونه می‌توان یک توقف در سطح جهانی ایجاد کرد، دشوار است."

بیل گیتس در مصاحبه با رویترز اعلام کرد:"فکر نمی‌کنم درخواست یک گروه خاص برای توقف، چالش‌ها را حل کند. واضح است که مزایای زیادی در این چیزها وجود دارد...کاری که ما باید بکنیم این است که نقاط دشوار را شناسایی نماییم".

دشمنی طولانی

مخالفت گیتس با توقف پیشنهادی توسعه هوش مصنوعی، پس‌ازآن صورت گرفت که ایلان ماسک، به‌صورت آنلاین به وی حمله کرده و ادعا نمود که بنیان‌گذار بیل و میلندا گیتس، تنها درک "محدودی" از هوش مصنوعی دارد. وی در توییتر خود نوشت:"ملاقات‌های اولیه با گیتس را به یاد دارد، درک او از هوش مصنوعی محدود بوده و هنوز هم هست".

انتقاد ماسک در پاسخ به مقاله‌ای از گیتس با عنوان "عصر هوش مصنوعی شروع شده است"، بیان‌شده که در آن نه‌تنها راه‌هایی که این فناوری می‌تواند کیفیت زندگی را در بخش‌های وسیعی از جهان بهبود بخشد، ارائه گردیده، بلکه خطرات آن را نیز برجسته می‌کند. 

گیتس در زمان آزمایش فناوری OpenAI نوشته که متوجه شده این حرکت، مشابه ارائه رایانه‌های اولیه، انقلابی است:"می‌دانستم که مهم‌ترین پیشرفت فناوری را از زمان ارائه رابط کاربری گرافیکی تاکنون دیده‌ام". بااین‌حال، وی با خوش‌بینی خود مقابله کرده و هشدار می‌دهد:"جهان باید قوانین جدیدی را وضع کند تا نقاط ضعف هوش مصنوعی بسیار بیش از مزایای آن باشد.

گیتس اظهار داشته که باور ندارد ممنوعیت توسعه هوش مصنوعی راهی برای اطمینان از ایجاد تعادل در جهت صحیح باشد و در مصاحبه اخیر خود نیز اعلام کرده:"من واقعاً نمی‌دانم آن‌ها می‌گویند چه کسی قادر به ایجاد چنین وقفه‌ای است و آیا کشوری در جهان با ایجاد وقفه موافق است و اینکه اصلاً چرا باید چنین وقفه‌ای اتفاق بیفتد".

وی همچنین به وجود تنش در صنعت بر سر این موضوع اشاره می‌کند:"اما نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد و جزئیات اجرای هر وقفه بسیار پیچیده و چالش‌برانگیز خواهد بود.".

شایان‌ذکر است که مایکروسافت سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در هوش مصنوعی ازجمله پشتیبانی از OpenAI، سازمان توسعه‌دهنده ChatGPT، سیستم هوش مصنوعی ذکرشده در نامه سرگشاده، انجام داده است. نظرات گیتس نشان‌دهنده حمایت طولانی‌مدت وی از هوش مصنوعی به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای تغییرات مثبت است، درحالی‌که نیاز به بررسی دقیق خطرات و مزایای بالقوه آن را نیز تأیید می‌کند.

چرا الان پیشنهاد ممنوعیت مطرح می‌گردد؟

این نامه که به طرق مختلف خواستار ساختن فناوری پیشرفته‌تر به‌صورت "دقیق‌تر، ایمن، قابل تفسیر، شفاف‌تر، قوی‌تر، همسوتر، قابل‌اعتمادتر و وفادارتر" می‌شود، پس از رقابتی برای ورود به بازی مدل زبان بزرگ[1] (LLM) ارائه گردید. ChatGPT سال گذشته به‌عنوان یک تغییردهنده بازی شناخته شد، عملکرد آن به‌قدری خوب بود که باعث ترس بسیاری از کارمندان مبنی بر جایگزینی شغل آن‌ها با روبات‌ها شد. این در حالی است که خود LLM نیز در پاسخ به سؤال وب‌سایت Fortune اعلام کرده که می‌داند چه نقش‌هایی را به عهده خواهد گرفت.

مایکروسافت به‌سرعت به راه‌اندازی Bing با پشتیبانی از فناوری ارائه‌شده توسط OpenAI اقدام نمود و در ژانویه 2023 به میزان 10 میلیارد دلار دیگر روی این فناوری سرمایه‌گذاری کرد. بینگ شروعی پرماجرا داشت و بیان کرد که می‌خواهد "انسان" باشد، شاید همین پاسخ تأییدکننده ترس‌هایی نظیر آنچه ایلان ماسک از حرکت هوش مصنوعی به سمت آخرالزمان ترمیناتور مانند می‌گوید، باشد.

به‌طور مشابه، Bard ابزار مبتنی بر ChatGPT در گوگل نیز هنگام راه‌اندازی اشتباهات و خطاهای مشابهی در پاسخ به سؤالات مطرح‌شده داشت که به‌طور موقت میلیاردها دلار از ارزش بازار این شرکت را از بین برد. برای نمونه این فناوری در پاسخ به سؤالات تمرینی SAT، که سؤالات مرتبط با آزمون ورودی دانشگاه‌ها در آمریکا است، اکثریت قریب به‌اتفاق آن را نادیده گرفته اما استعداد عجیبی در پاسخ به پرسش‌های مربوط به هری پاتر نشان داده است.

منبع: fortune.com

 


 

[1] the large language model

برچسب ها :

منتخب سردبیر

فقه اخلاق

هوش مصنوعی

مسئولیت پذیری هوش مصنوعی

اخلاق هوش مصنوعی

حقوق هوش مصنوعی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024