سردبیر


29 فروردین 1402


۰ کامنت


( 4 )

( 12 )

افشاگری ایلان ماسک، نقض حریم خصوصی در توییتر از سوی آمریکا و معرفی TruthGPT

ایلان ماسک مدیرعامل توییتر در مصاحبه‌ای مدعی شد که دولت ایالات متحده به پیام‌های خصوصی کاربران در بخش Direct در توییتر "دسترسی کامل" دارد و اعلام کرد که دانستن این اطلاعات ذهن او را به‌هم ریخته است.

در بخشی از مصاحبه وی با فاکس نیوز، ماسک اظهار داشته از فهمیدن توانایی دولت در خواندن پیام‌های خصوصی کاربران در پلتفرم خود شوکه شده است.

ماسک که اخیراً شرکت X.AI را تأسیس کرده، در مصاحبه با فاکس نیوز بیان کرد:"میزان دسترسی مؤثر سازمان‌های دولتی به تمام آنچه در توییتر می‌گذرد، ذهن من را بهم ریخته، من از این موضوع مطلع نبودم".

کارلسون مجری فاکس نیوز از وی پرسید:"آیا این دسترسی شامل بخش دایرکت(پیام مستقیم) کاربران یا اصطلاحاً DM نیز می‌شود؟"

و ماسک اظهار داشت: بله.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که ماسک بعد از اقدام به خریداری رسمی سکوی رسانه‌های اجتماعی (توییتر)، طی ماه گذشته خود را درگیر نزاع دیگری با رادیو عمومی ملی(NPR)[1]، کرده است.

NPR اخیراً اعلام کرد که در واکنش به اضافه شدن برچسب "رسانه وابسته به دولت" به تعدادی از رسانه‌هایی که مقداری بودجه دولتی نیز دریافت می‌کنند، حساب‌های توییتر خود را غیرفعال خواهد کرد و دیگر در توییتر پستی منتشر نخواهد کرد.

توییتر پس از اینکه با مخالفت‌های گسترده‌ای در خصوص این تصمیم مواجه شد، برچسب مربوطه را از "وابسته به دولت" به "تأمین مالی توسط دولت" تغییر داد.

کارین ژان پیر[2]، سخنگوی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای ادعا کرد که NPR یک سازمان خبری مستقل است. وی اظهار داشت:" اگر کسی پوشش خبری این رسانه را دنبال کند، به وضوح درمی یابد که این مجموعه یک سازمان خبری مستقل است".

ایلان ماسک در ادامه نگرانی خود را در مورد آخرین موج هوش مصنوعی نیز ابزار نموده و اذعان داشت که این فناوری پتانسیل تخریب تمدن را دارد.

"هوش مصنوعی خطرناک‌تر از طراحی، تولید یا تعمیر نادرست هواپیما یا تولید یک اتومبیل بد است، به این معنا که این فناوری، پتانسیل نابودی تمدن را دارد –هر چند این احتمال را کوچک بدانیم که البته میزان آن در حال حاضر اهمیتی ندارد.

ابزار ChatGPT از زمان راه اندازی در اواخر سال 2022، طوفانی جهانی به پا کرده و بیش از 100 میلیون کاربر ماهانه دارد. موفقیت این ابزار یک مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی میان غول های فناوری سنتی نظیر مایکروسافت و گوگل را آغاز کرده است.

حال مالک میلیاردر توییتر، تسلا و اسپیس ایکس در مصاحبه با فاکس نیوز اظهار داشته که جایگزین او برای ChatGPT یک "هوش مصنوعی جستجوگر حقیقت است که سعی می کند به صورت حداکثری ماهیت حقیقی جهان را درک کند".

ماسک همچنین OpenAI را که سرمایه گذار اولیه در آن بود، متهم نمود که چت بات خود را "در راستای سیاسی" آموزش داده است.

تعهد او به ساخت یک سرویس مشابه کمتر از یک ماه پس از آن است که او خواستار توقف آموزش سیستم های هوش مصنوعی قوی شد. دلیل او این بود که این سیستم ها "خطرات عمیقی برای جامعه" به همراه دارند.

ابزار جدید OpenAI تحت عنوان GPT-4 توانایی های جدیدی را در این فناوری ارائه نموده است. اما نگرانی‌هایی در مورد صحت اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط مدل‌هایی مانند ChatGPT و سرویس رقیب Google Bard وجود دارد، هر دو نشان داده‌اند که گهگاه دروغ‌های آشکار را "با اطمینان کامل" منتشر می‌کنند.

ماسک اظهار داشت که او "طرفدار بزرگ" اقدامات دولت در راستای تنظیم مقررات هوش مصنوعی است و اذعان داشت که این فناوری به مراتب از موشک ها و خودروهایی که شرکت وی به تولید آن ها معروف است، "خطرناک تر" هستند.

خودروهای خودران ساخته شده توسط شرکت تسلای ایلان ماسک، به طورفزاینده مورد بررسی قرار گرفته و بیش از 360 هزار خودرو در اوایل سال جاری به دلیل ترس از اینکه نرم افزار آنها منجر به تصادف گردد، بازگردانده شدند.

هفته گذشته، دولت چین پیش نویس قوانینی را منتشر کرد که نشان می دهد سیستم های هوش مصنوعی مولد نیز باید همان محدودیت های لحاظ شده برای اینترنت در چین را داشته باشند.

ایتالیا اولین کشوری است که استفاده از ChatGPT را به طور کامل ممنوع کرد. آژانس مجری قانون اتحادیه اروپا یوروپل نیز هشدار داد که ChatGPT این پتانسیل را دارد که توسط مجرمان و با هدف انتشار اطلاعات نادرست استفاده شود.

کاخ سفید نیز از بازخورد عمومی در رابطه با نحوه تنظیم هوش مصنوعی در ایالات متحده استقبال کرده است. در اواخر سال گذشته نیز کاخ سفید از "طرح منشور حقوق هوش مصنوعی" برای محافظت از مشاغل و حریم خصوصی رونمایی کرد.

گزارش ها حاکی از آن است که ماسک هنوز در حال ساخت تیمی برای استارت آپ هوش مصنوعی خود است.

 

منبع:

[1]  یک سازمان خبری مستقل است که به انگلیسی National Public Radio یا NPR گفته می شود که پس از جنجال با ایلان ماسک، بر سر برچسب "تأمین شده توسط دولت"، که معمولاً برای رسانه های تبلیغاتی وابسته به دولت در کشورهای دیگر درج می شود، اعلام کرد که از توییتر خارج می شود.

[2] Karine Jean-Pierre

برچسب ها :

منتخب سردبیر

هوش مصنوعی

شبکه های اجتماعی

پیام رسان ها

اخلاق هوش مصنوعی

مسئولیت پذیری هوش مصنوعی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023