17 آبان 1403
فقه سیاسی 4
استاد: محمدباقر تحریری
1402.08.09
معرفی پادکست
|
دیدگاه کاربران
ادله عقلیه و نقلیدر مورد حاکمیت اسلامی ضروری و ثابت است. اسلام و قرآن حاکمیت پیامبر را مهم میداند.
مطالب نظری مقدم بر مسایل عملی است. در حقیقت مسایل عملی مبتنی بر مطالب نظری (بینشی و بدیهی) میباشد. و این ادعا، موضوعی قابل اثبات است.
در قرآن کریم نیز این سیر مورد توجه قرار گرفته و گویای این است که مباحث عملی مبتنی بر مباحث نظری است. مانند ایمان به خدای یگانه و...
گاهی قرآن از عنوان «حکم»استفاده میکند. هر جا بحث خالقیت هست بحث حاکمیت نیز هست که هم مالکیت را بیان میکند و هم حاکمیت را.
حاکمیت و مالکیت در مباحث اعتباری بطور دقیق لحاظ نمیشود. از نظر عقلی اگر خالق تسلط بر مخلوق داشته باشد حاکم نیز است.
گاهی قرآن از عنوان «ولی» استفاده میکند که هم ولایت تشریعی و تکوینی را با هم و توامان عنوان میکند.
در مورد پیامبر قرآن کریم در مرحله اول در آیه ۱۳ شورا میفرماید، اصل حاکمیت اقامه دین است.
بر اساس آیات قرآن، حاکمیت دینی به تبیین دین، جایگاه فرمان دادن (آمریت الهی بر مبنای علم) و...متقوم است.آیه ۵ سوره نساء به همین موضوع اشاره دارد.