17 آبان 1403
فقه سیاسی 5
استاد: محمدباقر تحریری
1402.08.10
معرفی پادکست
|
دیدگاه کاربران
عقل حکم میکند که در جزییات دین به قرآن و سنت توجه کنیم.
ضرورت ثانوی تشکیل جامعه بصورت عقلایی قابل توجه و مهم است. این موضوع یک موضوع فطری و بدیهی است که عاقلان دانند و بس.
مسایل اولیه و ثانویه فطری در این مبحث قابل پیگیری و توجه و عقلایی و بینشی است. به عنوان مثال رفع نیازهای اولیه انسان بطور فطری یک مسئله فطری ثانویه است چون انسان «مدنی بالطبع» است.
آیه «النبی اولی .. » ولایت پیامبر را در جنبههای اولیه و ثانویه بیان میکند. آیه «انما ولیی الله.. » ولایت تشریعی پیامبر اکرم (ص) را بیان میکند.
آیه «اطیعو الله و اطیعو الرسول» نشان میدهد پیامبر نیز در طول مطاع بودن خداوند است و مردم بطور عقلانی نیز چنین باید باشند.
اطاعت خدا مربوط دستورات اولیه خدا و پیامبر (ص) است. اطاعت از اولی الامر نیز واجب است چون در ردیف پیامبرند چون علم و عصمت دارند و بر اساس هوای نفس امر و فرمان نمیدهند.
بر اساس نتیجه تفسیری و ظاهری این موضوع، دو دسته روایات داریم:
الف) اولی الامر باید در حد نبی اکرم(ص) باشند. این دسته از روایات ما را بطور عام راهنمایی میکنند به عالمان دینی و بیان میکند که حاکمیت از امور همیشگی دین است.
ب) مصداق این آیه فقط امیرالمومنین علیه السلام است. حضرت علی علیه السلام عدهای را برای حمایت نصب کردند. این دسته از روایات بیشتر از روایات قبلی مورد توجه است.
با تدبر در آیه «تبلیغ» و «اکمال دین» نیز، حاکمیت بعد از پیامبر (ص) مشخص میشود. آیه تطهیر هم همین موضوع را مشخص میکند.