۲ روز قبل
شخص اعتباری، جلد 1، 39
استاد: مهدی شب زنده دار
1401.09.21
معرفی پادکست
|
دیدگاه کاربران
مطالب مطرح شده در این جلسه عبارتند از:
اگر مراد از باطل، باطل واقعی باشد، کلام لغو نمیشود؛ چون مصادیقی وجود دارد که همه میفهمند باطل واقعی است؛ مثل: سرقت، ظلم، قمار و ... و مصادیقی که واضح نیستند با فحص و سوال از شارع روشن میشوند. و اینکه بعضی از مصادیقِ موضوعات مجهول میمانند، موجب لغویت نمیشود؛ به خاطر موضوعات زیادی در فقه داریم که همه مصادیق آن روشن نیست.
پس اینکه گفته میشود تشخیص مصادیق حق و باطل توسط عرف است بنابراین است که مراد از آن دو، حق و باطل عرفی باشد اما وقتی که مراد از آن دو، حق و باطل واقعی باشد، دلیلی بر حجیت فهم عرف برای شاکّ و عالم به خلاف وجود ندارد.