مطالب مطرح شده در این جلسه عبارتند از:
- اشکال به تقریب سوم: مقدمه اوّل غلط است. یعنی مراد از باطل، آن تصرّفی است که به وجه شرعی نباشد و به قرینه مقابله آن تصرّفی که به وجه شرعی باشد، اشکالی ندارد. بنابراین برای تصحیح معامله با اشخاص اعتباری نمیتوان به این آیه تمسک کرد؛ چون تمسک به دلیل در شبهه مصداقیه دلیل است. دلیل این تفسیر ما روایتی است که در آن باطل به ربا و ... ترجمه شده است و ربا باطل شرعی است نه عرفی.
- جواب از اشکال:
- این روایت مرسل است
- ربا هم معلوم نیست که عرفا باطل نباشد بعضی از رباها هستند که پدر مردم را در آوردند و خلاف انصاف هستند و قطعا این آیه آنها را شامل است.
- این روایت امرش دائر مدار دو چیز است:
اما الحاق حکمی به باطل رخ داده است یعنی ربا، باطل است حکما نه موضوعا پس مصداق باطل عرفی، ربا نیست.