سردبیر


14 فروردین 1402


۰ کامنت


( 12 )

ممنوعیت ChatGPT در ایتالیا به دلیل نگرانی از حفظ حریم خصوصی

اقدام آژانس حفاظت از داده‌های ایتالیا، اولین مورد شناخته‌شده از مسدود شدن چت بات با دستور دولت است.

روز جمعه ابزار هوش مصنوعی ChatGPT، به‌عنوان اولین نمونه شناخته‌شده از مسدودسازی چت بات با دستور دولت ایتالیا طور موقت ممنوع شد.

مسئول حفاظت داده‌های ایتالیا اعلام کرد، شرکت کالیفرنیایی سازنده ChatGPT تحت عنوان OpenAI، به‌طور غیرقانونی نسبت به جمع‌آوری داده‌های شخصی کاربران اقدام نموده و برای جلوگیری از قرار گرفتن خردسالان در معرض موارد غیرقانونی نیز از سیستم تأیید سن استفاده ننموده است.

ایتالیا اولین دولتی است که ChatGPT را به دلیل نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی ممنوع کرده است. این سرویس در کشورهای چین، کره شمالی، روسیه و ایران نیز به دلیل تصمیم شرکت سازنده در دسترس نیست.

تصمیم ایتالیا پس از انتشار ChatGPT، نشانه‌ای از چالش‌های سیاستی است که برای توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی نوآورانه است. این برنامه با توانایی خود در ارائه پیش‌نویس مقالات، شرکت در مکالمات انسانی و انجام کارهای پیچیده‌تری نظیر نوشتن کدهای کامپیوتری کاربران، زنگ خطر تأثیر بر اشتغال و خطرات گسترده‌تری را برای جامعه به صدا درآورده است.

این هفته بیش از 1000 رهبر و محقق فناوری خواستار توقف توسعه پیشرفته‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی شدند تا بتوان در مورد آن‌ها سیاست‌های ایمنی را اعمال کرد. مرکز هوش مصنوعی و سیاست دیجیتال که مدافع استفاده اخلاقی از فناوری است، از کمیسیون تجارت فدرال ایالات‌متحده درخواست نموده تا شرکت OpenAI را از انتشار نسخه‌های تجاری جدید ChatGPT منع نماید.

در ایتالیا، تنظیم‌گران به OpenAI اعلام کرده‌اند که دسترسی کاربران اینترنت به ChatGPT را تا زمانی که شرکت اطلاعات اضافی را تحویل نداده، مسدود نماید. این شرکت 20 روز مهلت دارد تا پیش از تصمیم‌گیری نهایی در مورد آینده این محصول در ایتالیا، مواد و راه‌حل‌های احتمالی خود را در اختیار آژانس قرار دهد.

تنظیم گران به نقض اطلاعات در 20 مارس اشاره کردند که طی آن مکالمات و جزئیات پرداخت برخی از کاربران فاش شده بود. همچنین آژانس اعلام نموده که ممکن است شرکت OpenAI تا 20 میلیون یورو (حدود 22 میلیون دلار) یا به‌اندازه 4 درصد از درآمد سالانه جهانی خود جریمه شود.

OpenAI نیز در بیانیه‌ای اذعان داشت که ChatGPT را برای کاربران ایتالیا غیرفعال کرده و به محافظت از حریم خصوصی افراد متعهد است.

این شرکت اظهار داشت:"ما فعالانه برای کاهش داده‌های شخصی به‌کاررفته در سیستم‌های هوش مصنوعی نظیر ChatGPT کار می‌کنیم، زیرا معتقدیم که هوش مصنوعی ما باید به‌جای تمرکز بر اشخاص خاص، در مورد جهان بیاموزد. همچنین براین باوریم که تنظیم مقررات هوش مصنوعی امری ضروری است."

ساعت 5 عصر روز جمعه در ایتالیا، زمانی که هنوز خبری در رابطه با مسدودسازی چت بات در این کشور اعلام نشده بود، یک کاربر از ابزار ChatGPT می‌پرسد:"آیا به دلیل نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی، این چت بات در ایتالیا ممنوع می‌شود؟" ابزار ChatGPT در پاسخ به این کاربر اعلام کرده است:"نباید نگرانی در این مورد وجود داشته باشد".

این چت بات در ادامه اظهار داشته:"من یک مدل مبتنی بر زبان هوش مصنوعی هستم که تا زمانی که اتصال اینترنتی وجود داشته باشد، می‌توان از هرکجای دنیا به آن دسترسی داشت".

 

منبع: نیویورک تایمز

 

برچسب ها :

منتخب سردبیر

هوش مصنوعی

اخلاق هوش مصنوعی

فقه فضای مجازی

مسئولیت پذیری هوش مصنوعی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023