سردبیر


10 مهر 1401


۰ کامنت


( 12 )

مصوبات دروس خارج فقه معاصر

طبق ابلاغیه مدیر محترم حوزه های علمیه از سال تحصیلی ۱۴۰1 - ۱۴۰0 کلیه اساتیدی که مجوز برگزاری دروس خارج فقه متعارف را دارا هستند، می‌توانند در موضوعات اعلام شده توسط مدیریت حوزه‌های علمیه، به برگزاری دروس خارج فقه معاصر اقدام نمایند و در اینصورت دروس این اعزه به عنوان دروس رسمی حوزه‌های علمیه لحاظ و شامل امتیازات مربوطه خواهد شد.

 

شایان ذکر است دروس خاصی که سال‌های گذشته در همکاری علمی با دفتر فقه معاصر برگزار می‌شدند، مطابق روال سابق در کنار سایر دروس ادامه دارد.

متن کامل ابلاغیه مدیر محترم حوزه های علمیه

بسته حمایتی دروس خارج فقه معاصر

الف. از سال تحصیلی ۱۴۰1 - ۱۴۰0 به بعد تمام اساتیدی که از نظر معاونت محترم آموزش و مدیریت محترم سطوح عالی و خارج قم دارای مجوز برگزاری دروس خارج بوده و حداقل سابقه تدریس ۵ سال درس خارج فقه و اصول را داشته باشند، در سراسر کشور می‌توانند درس خارج فقه معاصر را نیز برگزار نمایند.

  • تبصره ۱: موضوعات دروس خارج فقه معاصر توسط مدیر محترم حوزه‌های علمیه و با مشورت دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه ابلاغ می‌گردد.
  • تبصره ۲: هر یک از اساتید در صورت تمایل به تدریس در موضوعات معاصر (به غیر از موضوعات تبصره ۱)، می‌توانند فهرست تفصیلی موضوعات و سرفصل‌های درس را به همراه منابع تحقیقی آن برای بررسی به مدیریت حوزه‌های علمیه ارسال نمایند تا در صورت تصویب ابلاغ ‌گردد.
  • تبصره ۳: دروس خارج فقه معاصر حداقل باید یک روز در هفته برگزار گردد. طلاب محترم تنها در صورتی می‌توانند در مصاحبه شفاهی آن دروس شرکت نمایند که بقیه ایام هفته نیز در درس دیگری (اعم از فقه معاصر و غیر آن) حضور داشته باشند و حداقل میزان حضور در دروس خارج را مطابق قوانین آموزشی حوزه دارا باشند.
  • تبصره ۴: طلاب محترم دروس خارج، بعد از قبولی در دو مصاحبه شفاهی خارج، در صورتی که در یکسال تحصیلی هم‌زمان در درس خارج فقه معاصر و غیر آن شرکت نمایند، به اختیار خود می توانند تنها در مصاحبه یکی از این دو درس شرکت نموده و اخذ حداقل نمره ۱۲ برای قبولی مصاحبه شفاهی آن سال کفایت می‌کند.

ب. از سال تحصیلی ۱۴۰1 - ۱۴۰0 به بعد، تنها طلاب دروس خارج فقه معاصر فوق‌الذکر که حداقل یک مقاله علمی ـ پژوهشی در موضوع درس خود منتشر کنند از امتیازات ذیل برخوردار می‌گردند:

- به ازای هر مقاله ۲ نمره تشویقی (حداکثر ۶ نمره)، در هر یک از مصاحبه‌های درس خارج فقه معاصر، به شرط آن که حداقل نمره قبولی ۱۰ را در آن مصاحبه کسب نموده باشند.

- امتیاز برای منازل شهرک مهدیه به ازای هر مقاله در هر سال بر طبق آیین‌نامه مربوطه

- حمایت از انتشار کتاب های ایشان در موضوعات اجتهادی فقه معاصر، چنانچه به تأیید شورای نشر بر طبق آیین نامه مصوب رسیده باشد.

  • تبصره1: فهرست مجلات موضوع این بند توسط معاونت محترم پژوهش حوزه‌های علمیه ابلاغ می‌گردد.
  • تبصره2: ارائه گواهی رسمی پذیرش مقاله در مجله در حکم انتشار آن می‌باشد.
  • تبصره3: آیین‌نامه حمایت از انتشار کتب فقه معاصر با هماهنگی معاون محترم پژوهش و با حضور مدیر محترم دفتر فقه معاصر مصوب و ابلاغ می‌گردد. در راستای حمایت از این امر می‌توان از بودجه و ظرفیت‌های دبیرخانه حمایت از پژوهش‌ها و بودجه حوزه ریاست نیز استفاده نمود.

برچسب ها :

دروس خارج فقه معاصر


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024