محمد مهدی صالح نیا


06 بهمن 1402


۰ کامنت


( 12 )

برگزاری کنفرانس بین المللی اخلاق شناختی

کنفرانس بین المللی اخلاق شناختی، برای اولین بار در ایران با حضور برجسته ترین اساتید بین المللی و ایرانی در 7 و 8 بهمن 1402 به صورت آنلاین برگزار می شود.

از اساتید شاخص این کنفرانس، پروفسور جاشوا گرین از دانشگاه هاروارد آمریکا است که کتاب «قبیله های اخلاقی: احساس، عقل، و فاصله بین ما و آنها» از وی در ایران ترجمه شده است. گرین مشهورترین چهره اخلاق شناختی در دنیا است و تألیفات او جزء پروفروش ترین آثار دنیا است.

سایر اساتید: پروفسور شان نیکولز از دانشگاه کرنل آمریکا، پروفسور جان میخائیل از دانشگاه جرج تاون آمریکا، دکتر ابراهیم آزادگان از دانشگاه صنعتی شریف، دکتر رضا مثمر از پژوهشکده علوم شناختی، دکتر نعیمه پورمحمدی از دانشگاه ادیان، دکتر مریم فرهمند از دانشگاه صنعتی شریف.

 

*** اهمیت دوره ***

طی ده سال گذشته در کنار پیشرفت‌های پدید آمده در مطالعات علوم شناختی و علوم اعصاب، مطالعه‌ای میان‌رشته‌ای بین فلسفه اخلاق، روانشناسی و علوم شناختی در جریان است که عنوان Morale Cognition را به خود اختصاص داده است. چندین آزمایشگاه و پژوهشگاه در دانشگاه‌هایی مانند  هاروارد، پرینستون و تورنتو در این زمینه در حال پژوهش هستند. موضوع مورد مطالعه به صورت خاص، نحوه تصمیم‌گیری ما در موقعیت‌های اخلاقی را بررسی می‌کند. 

تحت چه شرایطی وظیفه گرایانه عمل می‌کنیم  و تحت چه شرایطی محاسبات سود و زیان و افزایش شادی و کاهش درد برای ما مهم است؟ در چه  شرایطی  منافع شخصی بر منافع گروهی اولویت داده می‌شود و در چه شرایطی منافع گروهی فدای منافع ملی یا انسانی می‌شود؟ آیا جوامع مختلف و فرهنگ‌های مختلف در این تصمیم‌گیری‌ها مشابه عمل می‌کنند؟ چه عواملی در فرهنگ‌های مختلف بر تصمیمات اخلاقی افراد مؤثر است؟ 

این سوالات می‌تواند برای همه کسانی که نگران زیست اخلاقی در جامعه هستند مهم باشد چون در نهایت، دستورات و هنجارهای اخلاقی باید قابلیت پیاده‌سازی در جامعه را داشته باشند.  حتی نحوه آموزش زندگی اخلاقی نیز با نتایج این مطالعات تغییر خواهد کرد. در دانشگاه صنعتی شریف با حمایت ستاد علوم و فناوری‌های شناختی توانستیم گروهی پژوهشی برای انجام این نوع مطالعات ایجاد کنیم که این کنفرانس نیز در راستای ارتباطات بین المللی با بهترین اساتید این حوزه نوین و روبه رشد، برنامه‌ریزی شده است. امیدواریم این جلسات بتواند مشوق دانشجویان و اساتید علاقمند به توسعه فضای پژوهشی میان‌رشته ای باشد.

 

*** مزایای دوره:

اعطای گواهینامه دانشگاه صنعتی شریف

صوت و فایل ارائه سخنرانان

فیلم دوره به صورت آفلاین

آشنایی با موضوعات اخلاق شناختی از مباحث پایه تا پیشرفته و معرفی منابع

 

برنامه رویداد:

روز نخست (7 بهمن): سخنرانان ایرانی (ساعت 16 الی 21)

روز دوم (8 بهمن): سخنرانان خارجی (ساعت 16 الی 21)

 

شماره تماس ضروری:

09361084571

کانال تلگرام:

https://t.me/theismschool

 

برگزارکنندگان

دانشگاه صنعتی شریف

ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی

 

حامیان

ستاد علوم و فناوری های شناختی

 

سخنرانان

پروفسور جاشوا گرین

استاد دانشگاه هاروارد آمریکا

 

پروفسور شان نیکولز

 

پروفسور جان میخائیل

استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا

 

دکتر ابراهیم آزادگان

استاد دانشگاه شریف

 

دکتر رضا مثمر

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی

 

دکتر نعیمه پورمحمدی

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان

 

دکتر مریم فرهمند

دکترا و پسا دکترای دانشگاه صنعتی شریف

 

 

منبع: کنفرانس بین المللی اخلاق شناختی

برچسب ها :

فقه اخلاق


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024