سردبیر


29 مهر 1401


۰ کامنت


( 2.5 )

( 12 )

اطلاعیه آموزشی شماره 1

با توجه به مسائل و گزارش‌های جدید ارسالی از سوی طلاب و اساتید محترم، ارائه برخی نکات ضروری است.

با توجه به مسائل و گزارش‌های جدید طلاب و اساتید محترم، لازم است مواردی را به اطلاع اعزه برسانیم:

- کتاب الشخص الاعتباری دو بخش و دو امتحان دارد. بخش اول کتاب، تابستان بارها چاپ شد و با استقبال بی‌نظیری به دست اساتید و طلاب رسید و هم اکنون در حال تدریس می‌باشد. بخش دوم کتاب الشخص الاعتباری تا پایان پاییز در حجمی نزدیک به بخش اول آن چاپ می‌شود و در نیمه دوم سال تدریس خواهد شد. لذا طلاب محترمی که احیاناً بخش دوم الشخص الاعتباری را انتخاب کرده‌اند، از زمستان طبق روال عادی می‌توانند در کلاس‌ها شرکت نمایند.


- مشکلی در اعمال امتیازات قبول شدگان سال قبل دروس تمهیدی فقه معاصر وجود داشت. بعد از پیگیری های فراوان، مدیر محترم فناوری فرمودند که دستورالعمل و مسائل اداری آن حل شده و به زودی همه امتیازات وعده داده شده برای طلاب محترم اعمال خواهد شد.


- دروس تمهیدی فقه معاصر با دروس خارج فقه معاصر تفاوت دارند. این دروس متن محور هستند و طلاب سطح و خارج می‌توانند در آن شرکت کنند. در حال حاضر طلاب محترم در قسمت انتخاب درس، ۸ عنوان درس تمهیدی را مشاهده می کنند که برخی از آنها تنها منحصر در یک عنوان کتاب نیستند. بیش از ۹۰ نفر از اساتید کتب مختلف درس مربوطه را ارائه می‌دهند، که لیست کامل آنها در اینجا قابل مشاهده است.


- دروس تمهیدی در آینده اجتهادی و آموزشی، بسیار تأثیرگذار است. این دروس کاملاً اختیاری هستند اما مورد توجه زیادی واقع شده‌اند و طلاب محترم از دوران سطح در زمینه مورد علاقه ابتدا متن‌خوانی کرده و با ادبیات تخصصی یک دانش آشنا می شوند و سپس در درس خارج می‌توانند همان را در دروس خارج فقه معاصر ادامه دهند. اینگونه است که در کنار اجتهاد مطلق، می‌توانند در موضوعات مختلف، تخصص لازم را به‌دست آورند. کتاب‌ها همگی اجتهادی و به‌روز هستند. بنابراین فرصت مغتنمی است تا برای بهره‌برداری کامل‌تر از دروس خارج فقه معاصر، طلاب در آن حضوری جدی داشته باشند.

- اگر می‌بینید قاطبه حوزویان در کنار برنامه‌های سابق، در برنامه‌های علمی جدید حوزوی نیز حضور جدی دارند، این عمل نتیجه تبیین صحیح است.

- اما مجموعه مدیریت حوزه به علت گستردگی تعداد اساتید و طلاب، با وجود تمامی تلاش‌ها ممکن است در بخشی هنوز تبیین کاملی را به انجام نرسانده باشد. پس مناسب است همه اعزه، اساتید، مدیران و طلاب محترم در این تبیین فراگیر حوزه را همراهی نمایند. اگر هر یک از افراد با دیدن کلیپ‌ها و توضیحات اعلامی حوزه، مسائلی برایشان روشن شده است، بایستی موضوع را برای یک نفر، ده نفر، صد نفر یا حتی بیشتر تبیین نمایند. حتماً همه مشارکت کنندگان در این امر، در آن نفع علمی خواهند داشت.

پس باید از امروز تبیین همگانی را وظیفه خود بدانیم تا سخنی غیر واقعی منتشر نشود. و هرگز این امر را تنها وظیفه مدیران حوزوی ندانیم. اصلی‌ترین موضوع برای تبیین، اختیاری بودن دروس است که سنت همیشگی حوزه بوده و به نحوی فوق العاده کامل در برنامه آموزشی جدید حوزه نیز دیده شده است.

 - همان‌طور که بزرگانی همچون شهید صدر (ره) در مقدمه حلقات و مرحوم آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم (ره) در مقدمه الکافی فی الاصول و دیگران فرموده‌اند، یکی از روش‌های آموزش دانش‌های دقیق، که روشی متداول حتی در بیرون از حوزه می‌باشد، این است که کتاب آموزشی و مرجع علمی به گونه ای تألیف شود که الزاماً نظر یک نفر نباشد، بلکه کتابی باشد با انسجام درونی و قوت علمی که آنچه موردنیاز طلاب است در آن ارائه شود. به طوری که آنها بتوانند در آن نقد و اجتهاد نموده و سخنان جدیدی را تولید نمایند.

- برخی کتب دفتر فقه معاصر مثل الشخص الاعتباری و الفائق هم روی همین منهج تدوین شدند. همان‌طور که شهید صدر (ره) به عنوان خبره اصول فرمودند که آنچه در حلقات یا اقتصادنا آمده الزاماً نظر نهایی من نیست ولی برای آموزش کافی است، در مقدمه کتب دفتر فقه معاصرنیز  همان‌طور آمده است. آنچه در کتب منتشره آن دفتر بعد از صدها جلسه بحث و گفتگو جمعی (که در حوزه و در این مستوای علمی بی‌نظیر است) می‌آید الزاماً نظر همه بزرگان حاضر در جلسات نیست، ولی به فرموده ایشان کتابی منسجم، دقیق و مفید برای تدریس می‌باشد. هر چند به مرور با ارسال ده‌ها پیشنهاد از سوی اساتید نیز تکمیل می‌گردد.


- برخی دیگر از کتب منتشره دفتر مثل فقه النقود، فقه البورصة، فقه رمزارزها و... از منهج جمع‌آوری نظرات یک بزرگ و اندیشمند خاص پیروی نموده است.


در این ۶ سال فعالیت دفتر تا به امروز، هر چه می‌گذرد ابراز محبت و لطف اساتید و طلاب بیشتر می‌شود و قطعاً روز اول اینچنین حمایتی را باور نداشتیم. و همواره از حمایت و البته نقدهای علمی سازنده و فوق‌العاده عالی مراجع معظم تقلید تا اساتید بزرگوار بهره بردیم. دست همگان را بوسیده و خداوند را شاکر هستیم.

نگران اندک افرادی که در فضای مجازی توهین می‌کنند نباشید، این موارد در انجام کارهای بزرگ طبیعی است. فقط از همین حالا تببین را شروع کنید.

برچسب ها :

کتب درسی فقه معاصر

فقه شخص اعتباری


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024