06 شهریور 1403

فقه سیاسی 21

استاد: محمدباقر تحریری

1402.09.08

پادکست

|

( 12 )

فقه سیاسی
سیاست

معرفی پادکست

|

دیدگاه کاربران

بیانات صاحب ولایت فقیه آقای منتظری دلالت بر امکان انتخاب ولایت و قبول والی بر مبنای معاهده‌های بین امت و والی می‌باشد. صحت و وجوب اطاعت از ولایت فقیه در فرمایشات ایشان نیز مقبول و نافذ است.

در مورد عبارت «اوفوا بالعقود» می‌توان گفت که، انتخاب یک شرط ابتدایی است. مثل بحث جعاله و امثالهم. تعیین والی از جانب مجتمع یک امر رایج است و قابل انشاء بوده و با بیعت صدق می‌کند. از آن گذشته همه عقود از جمله عقد ولایت را نیز شامل می‌شود.

ما باید بیان کنیم که:

اولاً قبول داریم که واقعیت ولایت یک معاهده است اعم از این که خدا ایشان را نصب کند یا مردم. در خطبه ۲۱۶ نیز امیرالمومنین علیه السلام در مورد حق مردم بر والی و بالعکس فرمایشاتی وجود دارد.

مهم این است که این معاهده (ولایت فقیه) باید از کجا نشأت بگیرد. ولایت انسان بر خود و توانایی‌های خود حقیقی و بر حسب ولایت تکوینی است.

در نظام اجتماعی ارتباطات و تسلط بایستی تحت ضابطه عقلی و عقلایی باشد. جالب توجه این است که ادله عقلیه انسان را ارشاد و راهنمایی می‌کند بسوی ادله شرعیه، چراکه حاکمیت شرعی ثابت و دائمی و همیشگی است.

در واقع تمام انتخاب‌های انسان بایستی تحت لوای شرع مقدس باشد. پیامبر (ص) عهده دار رسالت و تبلیغ بود و در عین حال حاکمیت را بطور تدریجی و در مدینه اعلام کرد کرد نه مکه. تحصیل این شرایط حاکم اسلامی هم مانند تحصیل علوم دینی، واجب کفایی است.

 

پادکست های مرتبط

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024