20 مرداد 1403

فقه بیمه 7

استاد: حسین بنیادی

1402.09.01

پادکست

|

( 12 )

فقه بیمه

معرفی پادکست

|

دیدگاه کاربران

اهمیت شرایط عمومی در بیمه: بیان می‌شود که در بیمه همانند سایر عقود، شرایطی مانند رشد، بلوغ، عقل، اختیار و قصد، اهمیت دارند و بدون آنها عقد نافذ نیست.

اهلیت متعاقدین در بیمه: تأکید بر این است که باید هر دو طرف (بیمه‌گذار و بیمه‌گر) در زمان انعقاد عقد بیمه دارای اهلیت باشند، به عنوان مثال باید بالغ و عاقل باشند.

نظرات حقوقدانان: اظهارات و نظرات مراجع حقوقی معروف مانند آیت‌الله خمینی و شیخ انصاری در مورد صلاحیت متعاقدین در عقود و اهمیت آن در صحت عقد بیان شده است.

اختلافات در نظریات حقوقی: متن به بحث در مورد نظرات مختلف حقوقدانان درباره اهمیت صالحیت و اهلیت در صحت عقد، به ویژه در بیمه، می‌پردازد.

مفهوم عقد و تعهد: توضیح داده شده که بیمه یک نوع عقد است که به تعهدات طرفین برای پرداخت و دریافت تعویض در صورت وقوع حادثه اشاره دارد.

اهلیت شخصیت‌های حقوقی: بیان شده که در بیمه، می‌توان هم شخصیت حقیقی و هم شخصیت حقوقی (مانند شرکت‌های بیمه) به عنوان طرفین در عقد داشت.

این نکات نشان دهنده تنوع و عمق مباحث حقوقی و فقهی مطروحه در متن هستند که می‌توانند برای درک دقیق‌تر مسائل حقوقی و اهمیت آنها در عقود بیمه مفید باشند.

پادکست های مرتبط

فقه بیمه 13

استاد: محمد تعظیمی فر

فقه بیمه 12

استاد: محمد تعظیمی فر

فقه بیمه 11

استاد: محمد تعظیمی فر

فقه بیمه 9

استاد: محمد تعظیمی فر

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024