21 شهریور 1403

قاعده عدالت 24

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

1402.08.14

پادکست

|

( 12 )

عدالت
قاعده_عدالت

معرفی پادکست

|

دیدگاه کاربران

در این درس، استاد علم‌الهدی به بحث اعتبار اخبار آحاد از منظر عدالت پرداخته و سوال اصلی را چنین مطرح می‌کند: “آیا مفاد یک خبر باید مطابق با عدالت باشد، یا اینکه صرفاً عدم منافات آن با عدالت کفایت می‌کند؟”

ایشان در ابتدا به دو دلیل اصلی برای اعتبارسنجی اخبار بر اساس عدالت اشاره می‌کنند:

  1. ادله قاعده عدالت: از جمله آیه 25 سوره حدید که بر اساس آن، احکام الهی باید مطابق با عدالت باشند.
  2. اخبار عرضه اخبار آحاد بر کتاب: این اخبار بیان می‌کنند که همه اخبار آحاد باید با قرآن تطبیق داده شوند و نباید مخالف آن باشند.

در ادامه، استاد به بررسی مفهوم آیه 25 سوره حدید می‌پردازند. ایشان اشاره می‌کنند که اثبات مفهوم این آیه کار ساده‌ای نیست و برای این منظور باید دلالت جمله بر مفهوم "انتفاء قید" را اثبات کرد. در اینجا، تفاوت میان "شخص حکم" و “سنخ حکم” مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ایشان توضیح می‌دهند که این آیه تنها به این نکته اشاره دارد که هیچ حکمی از احکام شریعت نباید با عدالت اجتماعی در تنافی باشد، اما این الزاماً به معنای آن نیست که تمامی احکام شریعت در راستای اقامه عدالت اجتماعی هستند.

در نهایت، استاد به دو برداشت مختلف از آیه 25 سوره حدید اشاره می‌کنند؛ یکی برداشت حداقلی که می‌گوید هیچ حکمی از شریعت با عدالت اجتماعی منافات ندارد، و دیگری برداشت حداکثری که معتقد است تمامی احکام باید در راستای برپایی عدالت اجتماعی باشند. در نتیجه بیان داشته اند که برداشت حداکثری نیاز به دلایل قوی‌تری دارد و نمی‌توان به سادگی از این آیه چنین برداشتی داشت.

پادکست های مرتبط

قاعده عدالت 1

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

قاعده عدالت 2

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

قاعده عدالت 3

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

قاعده عدالت 4

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024