07 شهریور 1403

قاعده عدالت 18

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

1402.08.03

پادکست

|

( 12 )

فقه حکمرانی

معرفی پادکست

|

دیدگاه کاربران

  • در جلسه هجدهم از درس فقه عدالت، استاد علم‌الهدی به بررسی معیارهای اعتبار احادیث و چگونگی تطبیق آن‌ها با مقاصد شریعت پرداخت. ایشان بر این نکته تأکید داشتند که موافقت با کتاب خدا و مقاصد کلان شریعت، معیار اصلی اعتبارسنجی احادیث است و بر این اساس، نباید صرفاً به اخبار آحاد تکیه کرد.
  • ایشان به تفصیل دیدگاه آیت‌الله سیستانی را که موافقت با مقاصد کلان شریعت را معیار سنجش احادیث می‌داند، بررسی و دفاع کردند. استاد علم‌الهدی تأکید داشتند که برای فهم مقاصد کلان شریعت، باید به منابع قطعی شریعت همچون قرآن و سنت نبوی مراجعه کرد و اخبار آحاد نمی‌توانند به‌تنهایی راهنمایی کافی برای این منظور باشند.
  • در ادامه، ایشان به حدیثی از کتاب «عیون اخبار الرضا علیه السلام» شیخ صدوق اشاره کردند که در خصوص تعارض اخبار و نحوه سنجش آن‌ها نکاتی را بیان کرده است. استاد در ادامه اشاره کردند که این حدیث، که البته سند آن ضعیف است، بیان می‌کند که باید دو حدیث متعارض را بر قرآن عرضه کرد و آن‌که موافق با قرآن است را پذیرفت.
  • نکته مهم دیگری که ایشان مطرح کردند این بود که بسیاری از احادیثی که به موافقت با کتاب تأکید دارند، خود موضوع تعارض را به‌عنوان یک پیش‌فرض در نظر گرفته‌اند و لذا تقدم رتبی این احادیث بر سایر اخبار که به تعارض می‌پردازند، مهم است.
  • در نهایت نیز، ایشان بر این نکته تأکید کردند که معیارهای سنجش احادیث نباید به‌طور مستقل و جدا از یکدیگر بررسی شوند، بلکه باید با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از معیارها، از جمله موافقت با کتاب، شهرت بین اصحاب، و عدم اعراض اصحاب، به ارزیابی کامل احادیث پرداخت.
پادکست های مرتبط

قاعده عدالت 1

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

قاعده عدالت 2

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

قاعده عدالت 3

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

قاعده عدالت 4

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024