در کلام استاد، عدل به دو نوع الهی و بشری تقسیم میشود. عدل الهی نیز به عدل تکوینی و تشریعی تقسیم میگردد. عدل تکوینی به معنای رفتار عادلانه خداوند در آفرینش و در نهایت در آخرت است. عدل تشریعی نیز به این معناست که تمام احکام الهی بر اساس عدالت تشریع شدهاند.
استاد علم الهدی به این نکته اشاره میکنند که استناد به آیات قرآن و احادیث برای اثبات قاعده عدالت باید به آیات و روایاتی باشد که ناظر به عدل الهی تشریعی است، نه عدل تکوینی. ایشان تأکید میکنند که استدلالهایی که از نصوص و احادیث استفاده میشود، باید دقیق و معتبر باشند، و از قیاس و استنباطهای نامطمئن پرهیز شود.
در نهایت، ایشان به بررسی امکان استناد به عقل در موضوع عدل پرداخته و تأکید میکنند که هرچند عقل میتواند به عدل الهی در حوزه تکوین اشاره کند، اما اثبات اینکه شریعت الهی کاملاً بر مبنای عدالت باشد، از طریق عقل ممکن نیست.