سردبیر
سردبیر
81
77
امتیاز داوران
82
امتیاز کاربران
سه نظریه فقهی در مبنای مشروعیت دولت در فقه سیاسی شیعه
26 آذر 1401
1 کامنت
چکیده:
با پذیرش ضرورت تشکیل دولت اسلامی، بحث از چگونگی حجیت و مشروعیت دینی آن نیز اجتناب ناپذیر می شود؛ در میان صاحبنظران و علمای دین، دیدگاههای مختلفی در مبنای مشروعیت دینی دولت به معنی نظام سیاسی مطرح است. در میان اهل سنت، نظریه های مختلفی همچون: «قهر و غلبه»، «استخلاف»، «میراث» و «اجماع» به عنوان اصلی ترین نظریه ها در تبیین مبنای مشروعیت نظام اسلامی مطرح هستند و در میان علمای شیعه نیز سه نظریه اصلی و مهم «انتصابی محض»)الهی) «انتخابی وکالتی»(مردمی) و «جمع»(الهی- مردمی) در مبنای مشروعیت فقهی نظام سیاسی مطرح می باشد. سؤال اصلی این پژوهش این است که وجه تمایز و دلایل فقهی این سه دیدگاه متفاوت در میان علمای شیعه چیست. در واقع، هر کدام از این دیدگاه ها چه مبنایی را برای مشروعیت دینی دولت به رسمیت می شناسند و چرا. در واقع اهمیت این پژوهش از این باب است که مشروعیت دینی اصلی ترین سرمایه اجتماعی نظام های دینی در بقا و کارآمدی آنان است که بدون تامین آن، حیات و ثبات این نظام ها با تهدید جدی مواجه می شود. ما در این نوشتار در پی تبیین و بررسی این سه نظریه شیعی از جهت ادله فقهی آنها هستیم.
نویسنده
استادیار، گروه فقه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
پاورقی :
Doi: 10.30465/cps.2021.33824.2657
نظرات هیئت داوران و اساتید منتخب
روح الله افضلی
دکتر
77
بسیار جالبه ولی انقلت دارم
نظرات
۱ دیدگاه
سردبیر
سردبیر
۳
امتیاز دهید
0
100
لطفا متن نظر خود را وارد کنید:
زمان شرکت در مباحثه تمام شده