تقریرات و متون آموزشی

|

( 12 )
خلق پول
فقه خلق پول
فقه پول
فقه خلق پول 8

معرفی کتاب

|

دیدگاه کاربران

در این جلسه استاد به بررسی حکم خلق پول های غیر فیزیکی است، یعنی پول هایی که از طلا و نقره نیستند؛ بلکه یا از جنس فلزاتی مانند سرب بوده و یا مانند همین اسکناس های موجود هستند، پرداخته اند. از آنجا که اطلاق پول بر  رمز ارزها معمولا صحیح نمی باشند، هر چند که در بعضی مناطق جغرافیایی خاص حسب نقل ها شاید رمز ارزها نیز از مصادیق پول گردیده باشند، رمز ارزها از محل بحث خارج می باشند. چرا که به نظر ما تعریف دقیق پول از این قرار است:

پول مالی است که به طور معمول در یک اجتماع می تواند عوض هر کالا یا خدمت، در هر شرایطی قرار گیرد.

در محل بحث یکی از چالش های این است که هر چه مقدار پول افزایش یابد، متوسط ارزش کالاها نیز بالا خواهد رفت و این مطلب قابل انکار نیست، از این رو این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین باید توجه داشت که اصل خلق پول به همین عنوان در هیچ دلیلی موضوع حکم شرعی واقع نشده است، بلکه باید از انطباق عناوین دیگر در پی استفاده حکم این مسئله باشیم.

استاد در این جلسه به بررسی عناوینی که احتمال انطباق بر خلق پول داشته باشند، پرداخته اند و انطباق هیج عنوانی از عناوین قابل طرح مانند کذب، غش در معامله و … را نپذیرفته اند. صرفا انطباق عنوان “اختلال نظام” را پذیرفته اند. و در ضمن آن مطالبی را در توضیح و چگونگی شمول این عنوان ثانوی نسبت به خلق پول بیان داشته اند.

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023