تقریرات و متون آموزشی

|

( 12 )
فقه عقود مستحدثه
سرقفلی
احکام_سرقفلی
سرقفلی 18

معرفی کتاب

|

دیدگاه کاربران

آخرین بحثی که در رابطه با سرقفلی وجود دارد و استاد در این جلسه بدان پرداخته اند، بحث از ارث سرقفلی می باشد.

در این رابطه استاد بیان داشته اند که اگر:

  • سرقفلی را حق الایجار به معنی واگذاری حق اجاره دادن ملک به مستأجر بدانیم، در این حالت به مقتضای صناعت حق سرقفلی باید به ارث برسد، البته در این رابطه شبه ای وجود دارد مبنی بر اینگه این حق برای خود شخص اعتبار شده است و با موت او از بین می رود و اگر هم حق برای ورثه او مستقل اعتبار شده باشد، دیگر ارث نیست زیرا به سبب موت به آنها نرسیده است، بلکه به جعل مستقل به آنها رسیده است. اما انصاف این است که این شبه خلاف فهم عرفی است، از این رو طبق این مبنا به نظر ارث در حق سرقفلی ثابت باشد.
  • سرقفلی را حق سکنی یا وکالت مالک به مستأجر بدانیم، در این حالت ارث در آن وجود نخواهد داشت، و اگر هم این حق به ورثه برسد به سبب انشاء مستقلی است که برای آنها در حق سکنی یا وکالت قرار داده شده است.

ثمره اختلاف در این مسئله هم این است که طبق نظریه حق سکنی که در حقیقت سرقفلی طبق نظر آیت الله خوئی بیان شده است، پرداخت خمس بر عهده ورثه وجود دارد، زیرا مالی است که حق سکنی آن به صورت مستقل به آنها داده شده است و پرداخت خمس در فائده ای که حاصل شود لازم است.

پس از بررسی این مسئله، استاد در ادامه جلسه به مقتضای سوالات موجود در کلاس به نکاتی پیرامون بحث ارث بودن زوجه از اموال غیر منقول پرداخته اند و نکاتی را با توجه به مبانی فقهی و فتاوای موجود در فقهاء معاصر مطرح فرموده اند.

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023