تقریرات و متون آموزشی

|

( 12 )
فقه بیمه
فقه بیمه 3

معرفی کتاب

|

دیدگاه کاربران

ادله مخالفان مشروعیت قراردادهای بیمه از منظر اسلام؛

  • این مخالفان عقد بیمه را به دلیل مغایرت با موازین و آموزه های اسلامی باطل می دانند.
  • دلایل اصلی این گروه عبارت است از:
  1. عدم قطعیت در قرارداد (غرار): قراردادهای بیمه شامل عدم قطعیت می شود زیرا بیمه گر نمی داند که چه زمانی و آیا رویدادی رخ می دهد یا خیر. این بلاتکلیفی شبیه قمار شمرده شده و در اسلام حرام است.
  2. احتمالی بودن قرارداد: قراردادهای بیمه مشروط به وقوع حادثه غیر قطعی است. این باعث می شود که قرارداد باطل شود زیرا قطعی تلقی نمی شود.
  3. تعهد به امری نامشخص : قراردادهای بیمه متضمن تعهد به پرداخت در صورت وقوع غیر قطعی است. این نوع تعهد در شرع جایز نیست.
  4. بیمه به عنوان نوعی قمار (قیمار): بیمه به عنوان نوعی قمار در نظر گرفته می شود زیرا سود بیمه گر بر اساس شانس و احتمال است تا هر تلاش یا مشارکت واقعی. این امر در اسلام حرام شمرده شده است.
  5. (ربا) در برخی از انواع بیمه ها: برخی از انواع بیمه ها مانند بیمه عمر شامل ربا می شود. زیرا بیمه‌گر پس از فوت بیمه‌گذار مبلغی را به صورت مقطوع پرداخت می‌کند و مبلغی را اضافه می‌کند که ربوی محسوب می‌شود.
  6. بیمه به عنوان نوعی از بیع غیر قطعی :برخی از محققان معتقدند که قراردادهای بیمه باطل هستند زیرا شامل فروش چیز نامطمئن یا نامشخص هستند(حق بیمه).

#استدلال اصلی به نفع بیمه:

- استدلال اصلی به نفع قراردادهای بیمه بر اساس آیه قرآن است: «اموال یکدیگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخورید مگر اینکه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد.» این آیه شامل همه انواع تجارت و تجارت مشروع از جمله قراردادهای بیمه است.

- بحث بر سر تعریف «باطل» در این آیه است. برخی از محققان استدلال می کنند که به طور خاص به فعالیت های ممنوعه اشاره می کند (باطل شرعی)، در حالی که برخی دیگراستدلال میکنند که شامل همه اشکال معاملات باطل یا نامشروع است (بطل عرفی).تفسیراخیر جامع تر و فراگیرتر تلقی میشود.

- همچنین مفهوم غرر را با تفصیل بیشتری مورد بحث قرار داده و تفاوت بین عدم قطعیت مباح و حرام در عقودرا برجسته می کند.

-با تأکید بر اهمیت درک ماهیت و هدف قراردادهای بیمه در هنگام بررسی اعتبار آنهااز منظر اسلام به پایان می رسد.

 

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023