تقریرات و متون آموزشی
|
معرفی کتاب
|
دیدگاه کاربران
موضوع کلی این جلسه بررسی قاعده الزام از نظر فقهی و تحلیل دیدگاههای مختلف در مورد صحت واقعیه و تنزیلی و آثار آنها، می باشد.
مفاهیم پایه:
- قاعده الزام: آیا قاعده الزام به معنای صحت واقعیه است یا صحت تنزیلی و یا مراد از آن فقط ترتیب آثار بر فعل شخص است.
- صحت واقعیه: فرض واقعی بودن و اجرای تمام آثار.
- صحت تنزیلیه: فرض صحت برای ترتیب آثار.
- مجرد ترتیب آثار: آثار بر ضد فاعل و نه بر طبق قاعده واقعیه یا تنزیلی.
تحلیل دیدگاهها:
- نقد صحت تنزیلیه:
- نظر آقای سیستانی: صحت تنزیلی همان احترام به قوانین دیگر جوامع است.
- نقد: صحت تنزیلی به معنای ترتیب تمامی آثار است و بیشتر از احترام به قوانین است.
- نقد روایتهای «ابنها» و «فاختلعها»:
- نظر آقای سیستانی: این روایتها هم با صحت واقعیه و هم با صحت تنزیلی سازگار است.
- نقد: این روایتها به طور خاص بر صحت واقعیه دلالت دارند، زیرا اثر عقلی «رهایی زن» فقط در صحت واقعیه ایجاد میشود.
نتیجهگیری:
- تنبیه دوم: آیا قاعده الزام به معنای صحت واقعیه و یا تنزیلی، سبب حکم دائمی یا موقت است؟
- نتیجه: اگر قائل به صحت واقعیه شویم، حکم دائمی است و اگر قائل به ترتیب آثار شویم، حکم موقت است.
- تنبیه سوم: آیا قاعده الزام به اهل سنت محدود است یا شامل اقوام دیگر نیز میشود؟
- نتیجه: به نظر ما، قاعده الزام تنها به اهل سنت محدود است و نمیتوان آن را به دیگر اقوام تعمیم داد.
- تنبیه چهارم: آیا قاعده الزام حکم الزامی است یا ترخیصی؟
- نتیجه: به نظر میرسد که تنها حکم ترخیصی داشته باشد و الزامی را شامل نشود.
قاعده الزام پذیرفته شده و مقاصه نوعیه به عنوان شعبهای از قاعده الزام مطرح شده است. بحثهای مختلف شامل صحت واقعیه، تنزیلی، و نقدهای مرتبط با آنها، و همچنین بررسی مصداقهای قاعده و اثرات آن از جمله ملاحظات اصلی در این بحث است.