تقریرات و متون آموزشی

|

( 12 )
قاعده_الزام
الزام
قاعده الزام 3

معرفی کتاب

|

دیدگاه کاربران

در این جلسه نیز استاد در ادامه تحلیل و بررسی روایت‌های باب طلاق در فقه، به بررسی سایر روایات پرداخته است:

  • بخش اول: روایات ج 8 تهذیب
    • روایت اول: نوی الفراق
      • دو احتمال:
        • احتمال اول: طلاق واقع نمی‌شود مگر از کسی که اراده طلاق کرده باشد، یعنی قصد طلاق داشته باشد.
        • احتمال دوم: قصد کرده است و اعتقاد هم داشته است. 
      • نتیجه‌گیری:
        • روایت ظهور در وجه اول دارد، هرچند احتمال وجه دوم نیز وجود دارد.
        • اگر وجه دوم را بپذیریم، روایت به سایر باب‌ها تعمیم پیدا می‌کند.
        • عدم ظهور در هیچکدام از احتمالات باعث می‌شود که دلالت این روایت فقط در حد باب طلاق باقی بماند.
  • بخش دوم: روایات دیگر باب طلاق
    • تعمیم قاعده الزام:
      • اگر در سایر ابواب فقه، روایاتی با مضمون مشابه بیابیم، می‌توانیم قاعده الزام را به‌طور کلی در همه موارد به کار بریم.
      • استفاده قاعده الزام به‌طور عام منوط به وجود روایات متعدد با مضمون مشابه است.
    • روایت شماره 107
      • اطلاق این روایت قابل الزام نیست چون شامل شیعه هم می‌شود و این با لغویت شرایط طلاق منافات دارد.
      • با توجه به قرائن، سؤال درباره غیر شیعه است.
      • این حکم ممکن است مختص باب طلاق باشد.
  • در ادامه استاد به بررسی روایاتی دیگر نیز پرداخته اند.

 

  • نتیجه‌گیری کلی
    • روایات باب طلاق:
      • دلالت این روایات بیشتر در حد باب طلاق است و نمی‌توان به‌طور کلی قاعده الزام را از آن‌ها استفاده کرد.
      • برای تعمیم قاعده الزام، نیاز به روایات متعدد با مضمون مشابه در سایر ابواب فقه داریم.

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023