تقریرات و متون آموزشی
|
معرفی کتاب
|
دیدگاه کاربران
وجه هفتم بر عدم اطلاق تحریم قرض ربوی
روایات ادله حرمت ربا، ارجاع به ارتکازات عرفی شده است و ارتکازات مربوط به ربای استهلاکی است و شامل ربای تولیدی نمیشود. چهار بیان دارد:
وجه هشتم بر عدم اطلاق ادله تحریم قرض ربوی
ربای استهلاکی کثرت وجودی در خارج دارد و این نکته موجب انصراف ادله حرمت ربا به ربای استهلاکی میشود برخلاف ربای تولیدی که نادر است.
ردّ: اوّلا ربای تولیدی نادر نیست و ثانیا کثرت وجودی منشا انصراف نمیشود
وجه نهم بر عدم اطلاق ادله تحریم قرض ربوی
کثرت استعمال لفظ ربا در ربای استهلاکی موجب انصراف شده است فلذا ادله تحریم انصراف به ربای استهلاکی دارند.
ردّ: اوّلا سیره عقلاء بر ربای تولیدی داریم پس کثرت استعمال صحیح نیست. ثانیا بر فرض که کثرت استعمال وجود داشته باشد لکن ربا در معنای زیاده کثرت استعمال دارد که مصادیق استهلاکی آن بیشتر است
وجه دهم بر عدم اطلاق ادله تحریم قرض ربوی
رباخواری موجب فحشا میشود چون وقتی نتواند پول قرض دهنده را پس دهد دوباره از کس دیگری قرض میگیرد و این نکته آنقدر ادامه پیدا میکند تا پول قرض گیرنده تمام شود.
ردّ: بر این ادعا روایتی پیدا نشد.