تقریرات و متون آموزشی
|
معرفی کتاب
|
دیدگاه کاربران
در ادامه مطالب مطرح شده در جلسه گذشته در این جلسه استاد به بررسی دلیل دوم برای صحت قرار داد آتی پرداخته اند.
دلیل دوم بر صحت قرارداد آتی به معنای معاهده: این دلیل چند روایت است که در باب وصیت وارد شده است و مضامین مشابه دارد.
از حیث سندی: این روایت از محمدون ثلاث نقل شده است. سند مرحوم کلینی و شیخ طوسی مشکل دارد اما سند مرحوم صدوق خوب است و تمامی روات آن ثقه هستند. نسبت به ابو بصیر که در نقل مرحوم صدوق آمده است، 6 احتمال وجود دارد که دو احتمال آن (ابوبصیر اسدی و ابوبصیر مرادی) محتمل است که هر دو ثقه هستند.
نتیجه بررسی سندی: این روایت موثقه است؛ زیرا حداقل عبدالله بن جبله واقفی است. علاوه بر اینکه چون روایات مشابه دیگری هم وجود دارد، روایت موثوق الصدور هم میباشد.
مضمون این روایت و روایات مشابه آن: انسان تا زمانی که زنده است اختیار دار مال خود میباشد و هر کاری خواست میتواند با اموالش انجام دهد.
استدلال به موثقه ابوبصیر:
نتیجه: این عهد و پیمان صحیح و نافذ است البته اثبات لزوم نمیشود و فقط صحت اثبات میشود.
در این جلسه بر این دلیل، 4 اشکال شده است.
طبق ارتکاز متشرعه که خیلی از موارد در شرع حرام شده است مثل خوردن ربا، خرید مشروب، قمار کردن و ... فلذا معنای روایت این است که: شما در این زمان طولانی قبل از فوت آزاد هستید در تصرّف در اموالتان به شرط اینکه در حیطه قوانین شرعی باشد؛ پس روایت دلالت بر مدعی ندارد البته حتی اگر این روایت دلالت بر مدعی میکرد تنها صحت را اثبات میکرد نه لزوم.
برای بررسی دقیق این اشکالات و تأمل و تعمیق در آن علاوه بر این تقریر می توانید به فایل صوتی مراجعه و از بیانات استاد معظم بهره مند شوید.