20 آبان 1403
فقه سیاسی 28
استاد: محمدباقر تحریری
1402.09.19
معرفی پادکست
|
دیدگاه کاربران
در ادامه بحث فقه السیاسه در مورد شئون ولایت الهی باید گفت که توجه ما ابتدا باید به ولایت الهی باشد. ولایت تشریعی به ولایت تکوینی تکیه دارد و حکومت، باید حکومت دینی و الهی باشد چراکه ما موجودی مستقل و بینیاز از غیر خودمان نیستیم و نیازمند به خداوند و نظام تشریعی نیز هستیم.
مرحوم خلخالی در کتاب «الخلافه فی الاسلام» در این مورد مطالبی قابل توجه و ارزشمند آورده است.
به هر حال باید به مسئله ربوبیت تکوینی و تشریعی خداوند توجه خاصی داشت. در قرآن کریم به مسئله وساطت در نظام تکوین و ولایت تکوینی توجه شده و جزئیات آن نیز آورده شده است.
در مورد زمینه های وجود فیض از جانب خدا به واسطه وسائط، باید تفکر و تدبر و توجه نمود تا به اهمیت آن پی برد.
به عنوان مثال در سوره واقعه به بررسی علل زمینه ای فیوضات الهی پرداخته شده است.
مرتبه وجودی ملائکه، با تمام قرب و نزدیکی که به خداوند دارند، آن نوع نظام تشریعی که انسان دارد را دارا نیستند.
زمانی که حضرت سلیمان درخواست میکند که تخت بلقیس را بیاورند عاصف بن برخیا میگوید که قبل از اینکه از جای خود برخیزی در یک چشم به هم زدن آن را میآورم و حاضر میکنم. این خود نمونه ای از وساطت در ولایت تکوینی است.
همچنین در داستان حضرت یوسف که پیراهن حضرت یوسف به حضرت یعقوب داده میشود که بینایی اش را بازیابد، نمونه دیگری در مورد وساطت فیض الهی محقق گردیده است.
وظیفه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ابلاغ و رساندن است و بعد از این کار بر مردم حجت تمام است. مقام تعلیم نیز ادامهی این ولایت تبلیغ است تا ولایت الهی محقق گردد.