در این جلسه نیز استاد در ادامه تحلیل و بررسی روایتهای باب طلاق در فقه، به بررسی سایر روایات پرداخته است:
- بخش اول: روایات ج 8 تهذیب
- روایت اول: نوی الفراق
- دو احتمال:
- احتمال اول: طلاق واقع نمیشود مگر از کسی که اراده طلاق کرده باشد، یعنی قصد طلاق داشته باشد.
- احتمال دوم: قصد کرده است و اعتقاد هم داشته است.
- نتیجهگیری:
- روایت ظهور در وجه اول دارد، هرچند احتمال وجه دوم نیز وجود دارد.
- اگر وجه دوم را بپذیریم، روایت به سایر بابها تعمیم پیدا میکند.
- عدم ظهور در هیچکدام از احتمالات باعث میشود که دلالت این روایت فقط در حد باب طلاق باقی بماند.
- بخش دوم: روایات دیگر باب طلاق
- تعمیم قاعده الزام:
- اگر در سایر ابواب فقه، روایاتی با مضمون مشابه بیابیم، میتوانیم قاعده الزام را بهطور کلی در همه موارد به کار بریم.
- استفاده قاعده الزام بهطور عام منوط به وجود روایات متعدد با مضمون مشابه است.
- روایت شماره 107
- اطلاق این روایت قابل الزام نیست چون شامل شیعه هم میشود و این با لغویت شرایط طلاق منافات دارد.
- با توجه به قرائن، سؤال درباره غیر شیعه است.
- این حکم ممکن است مختص باب طلاق باشد.
- در ادامه استاد به بررسی روایاتی دیگر نیز پرداخته اند.
- نتیجهگیری کلی
- روایات باب طلاق:
- دلالت این روایات بیشتر در حد باب طلاق است و نمیتوان بهطور کلی قاعده الزام را از آنها استفاده کرد.
- برای تعمیم قاعده الزام، نیاز به روایات متعدد با مضمون مشابه در سایر ابواب فقه داریم.