16 آبان 1403
فقه بورس و اوراق بهادار 29
استاد: علی عندلیبی
1399.07.02
معرفی پادکست
|
دیدگاه کاربران
مطالب مطرح شده در این جلسه عبارتند از:
شبهه دوم در مورد فروش عاریهای
طبق روایات عاریه، کسی که عاریه میگیرد، ضامن نیست و اگر مال عاریه داده شده از بین برود، از جیب معیر رفته است. لذا وقتی در فروش عاریهای، شخص مستعیر، آن سهام عاریه گرفته شده را میفروشد، همانند مواردی که در عالم خارج حقیقتا معار از بین میرود، در اینجا نیز معار اعتبارا از بین رفته است و در حکم تلف است و از جیب معیر رفته است. این برخلاف غرض معیر است چون وی میخواست بعد از عاریه دادن سهام خود نه تنها زیان نکند بلکه سود هم کند.
جواب از شبهه دوم
این روایات مطلق هستند و شامل فرضی که معیر شرط کرده باشد و شرط نکرده باشد میشود درحالی که روایات اخص نیز وجود دارد که مفاد آنها این است که در صورتی که شرط ضمان شده باشد، مستعیر ضامن خواهد بود.
برای روایات اخص، سه روایت ذکر شده است که در سند روایت سوم، عبدالملک بن عمرو وجود دارد. هفت وجه برای اثبات وثاقت ایشان ذکر شده است. اگر با تمسک به این وجوه وثاقت ایشان ثابت نشود، اشکالی به بحث ما وارد نیست؛ چون میتوان به دو روایت اوّل برای اثبات مدّعا استناد نمود.
نتیجه جواب از شبهه دوم: هر چند عاریه فی حد نفسه ضمان آور نمیباشد ولی اگر معیر شرط ضمان کند، مستعیر ضامن خواهد بود که در موعد مقرر مشابه همان سهام عاریه داده شده را به معیر تحویل دهد.
شبهه سوم در مورد فروش عاریهای
در فروش عاریهای شرط میشود که مستعیر ماهانه مبلغی را به معیر پرداخت کند و همچنین مستعیر باید معادل سود سالانه سهام را به معیر پرداخت نماید؛ بنابراین در فروش عاریهای شرط سود شده است.
به دو دلیل عقد عاریهای با چنین شرطی باطل و فاسد خواهد بود:
جواب از شبهه سوم: اوّلا نیازی نیست که حتما شرط در ضمن عقد عاریه باشد تا دلیل اوّل متوجه ما باشد بلکه دو طرف میتوانند در ضمن عقد لازم دیگری، شرط سود کنند. ثانیا اگر در ضمن عقد عاریه شرط سود انجام شود، اشکالی ندارد؛ زیرا که:
نتیجه بررسی مشروعیت فروش عاریهای:اشکال اساسی در این نوع عقد، شرط بقاء عین است که ما جواب دادیم ولی بسیاری از فقهاء این شرط را در صحت عقد عاریه معتبر میدانند و به تبع فروش عاریهای را باطل میدانند؛ ولی سایر اشکالاتی که در مورد فروش عاریهای مطرح شدند، جوابهای آن مورد قبول سایرین نیز میباشد، که بیان شدند. پس به نظر ما فروش عاریهای در بازار بورس، اشکال ندارد.
بررسی مشروعیت فروش استقراضی
یکی از معالاتی که در بازارهای بورس دنیا رایج است و در ایران نیز به دلیل مشکل ربا، فعلاً رایج نشده است «فروش استقراضی» میباشد، که در توضیح آن باید گفت: همانند فروش عاریهای میباشد با این تفاوت که در این نوع از معامله، صاحب سهام به جای عاریه دادن سهام، سهام خود را قرض میدهد و شرط میکند که قرض گیرنده ماهیانه مبلغی را به او پرداخت کند و معادل سود سالیانه سهام را نیز به قرض دهنده بپردازد یا اینکه شرط میکند، هر سودی که در طول سال، شرکت پرداخت میکند، مال قرض دهنده باشد؛ و پس از اتمام زمان قرض، به همان تعداد سهام از همان شرکت، خریداری کند و به قرض دهنده بازگرداند.
در مورد مشروعیت این نوع از معامله چهار وجه متصور است: