07 شهریور 1403

قاعده عدالت 9

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

1402.07.22

پادکست

|

( 12 )

فقه حکمرانی

معرفی پادکست

|

دیدگاه کاربران

  • در این جلسه، استاد علم‌الهدی به بررسی قاعده عدالت و کارکرد آن در فقه پرداختند. ایشان به تحلیل جریان این قاعده در شبهات موضوعی و حکمی پرداخته و پرسش‌هایی را مطرح کرد که محصلان باید در مورد آنها تأمل کنند. استاد بیان کرد که قاعده عدالت در برخی موارد مختص شبهات موضوعی است و در مواردی دیگر، هم در شبهات حکمی و هم در شبهات موضوعی قابل اجرا است.
  • همچنین، استاد به مثال‌هایی از جریان قاعده عدالت در شبهات موضوعی اشاره کرد، مانند اجازه ازدواج دختر باکره بدون اذن پدر در صورتی که این اذن موجب ظلم شود، یا خروج زن از منزل بدون اجازه شوهر در شرایطی که این منع ظلم تلقی شود. ایشان نکاتی در رابطه با اینکه تشخیص مصداق ظلم یا عدل در این موارد می تواند به عهده مکلف باشد، نیز بیان کرده و در این خصوص مطالبی را مطرح فرمودند.
  • در بخش دیگر، استاد به تحلیل جریان قاعده عدالت در شبهات حکمیه پرداخت و توضیح دادند که فقیه باید احکام را بر پایه عدالت بررسی کرده و در صورت وجود ظلم، آن حکم را در شریعت نادیده بگیرد. در نهایت، استاد تأکید کرد که قاعده عدالت به عنوان یک قید ثبوتی در فقه مطرح است و باید در همه احکام رعایت شود.
پادکست های مرتبط

قاعده عدالت 1

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

قاعده عدالت 2

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

قاعده عدالت 3

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

قاعده عدالت 4

استاد: سید محمد صادق علم الهدی

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024