روح الله افضلی


17 فروردین 1400


۰ کامنت


( 12 )

ارز sdr چیست

شاید کمتر نام SDR را شنیده باشید. در زمان اوج گرفتن کرونا نام این ارز بیشتر در رسانه ها منتشر می شد؛ و استفاده از آن را راهی برای تأمین نیاز کشورها، به خصوص برای کشورهایی که گرفتار تحریم هستند بیان می کردند.

اس دی آر(sdr) یا همان حق برداشت ویژه امکانی مانند یک پول بین الملل در نزد صندوق بین المللی پول است که طبق خبر فوق از الجزیره، ایران هم معادل ۲.۱ میلیارد دلار از آن را دارا می باشد. 

اما ماهیت این ارز بین المللی چیست و احکام آن چه می باشد؟ مسأله‌ای به روز که کمتر منبع فارسی درباره آن کار کرده است. 

این موضوع در درس خارج فقه معاصر استاد سیدمحمدرضا مدرسی (فقیه محترم عضو شورای نگهبان) مورد کنکاش فقهی قرار گرفته است. 

دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه حسب وظیفه خود منابع معتبر بین المللی را تهیه و ترجمه کرده و شرح آن را اختیار استاد قرار داده است که حسب نیاز ارائه خواهد شد. ترجمه و شرح این متون به زودی به طور رسمی منتشر خواهند شد. 

لکن حسب درخواست عزیزان، منابع اصلی تهیه شده در ادامه معرفی می گردد تا محققین عزیز درس استاد و سایر فضلا از آن بهره گیرند. 

لازم به تذکر است که معرفی منابع دانش شناسی در موضوعات معاصر فقط در جهت شناخت دقیق موضوعات است و به معنای تأیید تحلیل ها یا توصیه های آن متون نخواهد بود. 

مقالات مطالعاتی برای ارز SDR (حق برداشت ویژه)

مقاله نقدینگی بین‌المللی و نقش حق برداشت ویژه در نظام پولی بین‌المللی

نویسندگان: پیتر بی‌.کلارک و ژاک جی. پولاک

از آنجا که این مقاله توسط صندوق بین‌المللی پول منتشر شده است، علاوه بر جنبه‌ی نظری دارای ویژگی کاربردی و عملیاتی نیز می‌باشد. از این‌رو اکثر تحلیل‌ها ناظر و مبتنی بر تجربه‌های عینی و واقعی می‌باشد. نویسندگان نیز از مشاوران ارشد و مدیران بخش تحقیقات صندوق بین‌المللی پول بوده‌اند.

Clark, P. B., & Polak, J. J. (2004). International Liquidity and the Role of the SDR in the International Monetary System. IMF Staff Papers, 51(1), 49-71.

راهنما استفاده از SDR: کتاب راهنما جهت انجام معاملات و مبادلات در SDR

نویسندگان: سازمان خزانه‌داری صندوق بین‌المللی پول

این کتاب نیز توسط صندوق بین‌المللی پول تنظیم شده است و به زبان ساده علاوه بر شرح جنبه‌های نظری مختلف مربوط به SDR، انواع قراردادها را نیز از نظر کاربردی بررسی کرده است.

International Monetary Fund. Treasurer's Department. (1995). Users' Guide to the SDR: A Manual of Transactions and Operations in Special Drawing Rights. International Monetary Fund.

مقاله بررسی روش ارزیابی SDR

تنظیم کنندگان: سین هاگان، سیدهارت تیواری، و اندرئو توئیدی

این مقاله نیز توسط صندوق بین‌المللی پول منتشر شده است.  یک مقاله ی کاملا فنی که به بررسی ارزیابی و ارزش‌گذاری SDR می‌پردازد. این بررسی مشتمل بر ترکیب، اندازه، وزن‌های ترجیحی سبد ارزی SDR و ابزارهای مالی تعیین نرخ بهره مرتبط با آن می‌باشد. نکته‌ی حائز اهمیت درباره ی مقاله فوق این است که مشاوران مختلفی از دپارتمان های مالی، حقوقی، راهبردی و سیاست‌گذاری  صندوق بین‌المللی پول در تنظیم آن نقش داشته‌اند.

Tweedie, A. Hagan, S. Tiwari, Siddharth (2015). Review of the Method of Valuation of the SDR. IMF Policy Paper, 2015,(10).

برای دانلود مقالات اینجا کلیک کنید.

معرفی کتاب رفرنس بین المللی برای شناخت حق برداشت ویژه:

عنوان کتاب: حق برداشت ویژه (SDR)؛ نخستین واحد پولی بین‌المللی

نویسنده کریستوفر ویلکی،

انتشارات دانشگاه آکسفورد 

این کتاب به تاریخ SDR می‌پردازد، در مورد چیستی، فلسفه‌ی شکل‌گیری‌اش و اهمیت آن صحبت می‌کند. همچنین نقش SDR را به عنوان منبعی برای حمایت و ثبات اقتصاد جهانی در مواجهه با بحران مالی بررسی می‌کند.

مؤلف کتاب علاوه بر تحصیلات آکادمیک در دانشگاه‌های معتبر چون مدرسه اقتصادی لندن (LSE) و آکسفورد، مسئولیت های اجرایی مختلفی نیز داشته است از جمله: عضویت در دپارتمان امور خارجه و تجارت بین‌الملل کانادا، نماینده عالی کانادا در سازمان تجارت جهانی و همچنین کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، و نیز مذاکره کننده اصلی توافق‌نامه‌های سرمایه‌گذاری کانادا با چین، کشورهای عضو جدید اتحادیه اروپا و سایر کشورها.

Wilkie, C. (2012). Special drawing rights (SDRs): The first international money. Oxford University Press.

برای خرید کتاب از سایت آمازون اینجا کلیک کنید

 

برچسب ها :

ارز اس دی آر

SDR

کتب موضوع شناسی تخصصی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024