سردبیر


26 اسفند 1397


۰ کامنت


( 12 )

گزارش اجمالی از فعالیت های صورت گرفته در دفتر فقه معاصر

در این گزارش به صورت اجمالی به فعالیت های صورت گرفته در دفتر فقه معاصر در سال تحصیلی 1398-1397 پرداخته می شود.

اول: تدوین متون آموزشی در موضوعات فقهی معاصر

در این راستا تا کنون 150 جلسه شورای علمی با حضور حداکثری و بسیار منظم اساتید معظم تشکیل و در کنار آن بیش از 3000 نفر ساعت کار علمی و پژوهشی صورت گرفته است و در مرحله اول کتاب "الفائق فی الاصول" در موضوعات سیره عقلا، سیره متشرعه، قاعده لو کان لبان و حجیت اطالقات در موضوعات مستحدثه؛ تدوین و توسط اساتید محترم درس خارج حضرات آیات اعرافی، شب زنده دار، عندلیب و جمعی از اساتید سطح عالی در سال تحصیلی جاری ۹۷ - ۹۸ برای حدود ۲۰۰ نفر از طالب تدریس گشت و پس از جمع آوری تمامی نظرات در سال آینده با ویرایش جدیدی منتشر خواهد شد. 
در ادامه نیز این دفتر در موضوعات الغای خصوصیت، تنقیح مناط، تناسب حکم و موضوع، مذاق شارع، قیاس، مقاصد شریعت، فهم عرف و تطبیقات آن به عنوان مباحث اصولی که نیاز به تنقیح مجدد دارد و موضوعات فقهی "شخصیت حقوقی و احکام آن"، "پول و احکام آن" و "بانکداری و عقود جدید" بعد از تدوین فهرست تفصیلی، متون اولیه را تهیه نموده است که پس از نهایی شدن منتشر و در مسیر آموزش حوزه قرار خواهد گرفت.

دوم: راه اندازی دروس عمومی خارج فقه معاصر

در این راستا کارگروهی با استفاده از متخصصین حوزوی و دانشگاهی در موضوع ماهیت پول راه اندازی و پس از تهیه فهرست تفصیلی مباحث و منابع، درس خارج ماهیت پول و احکام آن توسط آیت الله شهیدی آغاز گردید و به زودی چند درس خارج فقه معاصر دیگر نیز در موضوعات جدید اجتماعی، اقتصادی و پزشکی آغاز خواهد گشت.

سوم. انتشار بین المللی فقه جواهری

با توجه به برتری فوق العاده محتوای فقهی و اصولی رایج حوزوی نسبت به نمونه های هم موضوع بین المللی؛ این دفتر تحقیقات میدانی را آغاز کرده است تا با استفاده از کارشناسان داخلی و خارجی بتواند معارف و نوآوری های بسیار فقه جواهری را با ادبیات قابل تفاهم بین المللی به جهان عرضه نمایند تا برای محققان داخلی و خارجی توانمندی واقعی فقاهت شیعی روشن گردد.

 اهداف کلان دفتر فقه معاصر:

  1. تحول و ارتقاء در متون آموزشی فقهی و اصولی سطوح عالی حوزه های علمیه با رعایت روش های صحیح سنتی و اجتهادی حوزه های شیعی؛
  2. تلاش در جهت توسعه دروس خارج فقه و اصول در موضوع فقه معاصر و قواعد جدید استنباط؛
  3. کمک به گسترش و تعمیق تحقیقات، مقالات و پایان نامه ها در موضوع فقه معاصر؛
  4. ایجاد بستر مناسب برای نشاط علمی و شکوفایی استعدادها و ایده پردازی بیشتر طلاب و تربیت فقیهانی فعال و کارآمد؛
  5. زمینه سازی برای ورود بیشتر حوزه های علمیه در تولید علم در موضوعات معاصر؛

برچسب ها :

کتب اجتهادی فقه معاصر

شورای علمی دفتر فقه معاصر

کتب درسی فقه معاصر

موضوع شناسی تخصصی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023