سردبیر


27 اسفند 1399


۰ کامنت


( 12 )

پاسخگویی به سؤالات تخصصی مخاطبین

آیا « لابیاپلاستی » جایز است؟ می توان حکم استحباب ختنه زنان را به این عمل سرایت داد؟

یادآوری: آنچه برای مخاطبین مبنای عمل است، فتوای مراجع عظام تقلید (مد ظلهم العالی) می باشد و مطالب مذکور در اینجا صرفاً گفتگوی علمی است.

پاسخ استاد قائنى (زیدعزه):
هر چند این کار فی نفسه اشکالی نداشته باشد ولی از آن جایی که مستلزم لمس و نظر حرام می باشد، این کار جایز نیست، زیرا که نگاه به عورتین حتی برای شخص مماثل جایز نیست، مگر اینکه شخص در ناحیه عورت دچار عارضه ای باشد که تحمل آن حرجی باشد و یا به اضطرار رسیده باشد (ولو از جهت وظایف شوهرداری و...) در این صورت می تواند برای رفع حرج واضطرار، اقدام به «لابیاپلاستی» کند.
در ضمن علی‌الظاهر این عمل با ختنه متفاوت است و حتی اگر ختنه باشد، باید توجه داشت که ختنه دختر در زمان قبل از بلوغ و در زمانی که نگاه به عورت او مجاز است، جایز است (یعنی در زمانی مثل نوزادی) ولی بعد از آن جایز نیست زیرا که اصل عمل مستحب است پس نباید مستلزم لمس و نظر حرام باشد، پس نمی توان به خاطر کار مستحب، مرتکب حرام شد.

باید توجه داشت که ختنه پسران واجب است و به همین دلیل حتی بعد از بلوغ نیز برای پزشک این کار جایز است هر چند منجر به لمس و نظر به عورت است، زیرا که اقدام به کار واجب کرده‌است.

در نتیجه عمل لابیاپلاستی تنها در صورتی جایز است که گوشت های اضافه به حدی باشد که شخص از جهتی مثل شوهر داری و... دچار سختی زیاد و اضطرار شده باشد ولی به خاطر زیبایی بیشتر یا لذت بیشتر و... نمی توان این کار را انجام داد.

برچسب ها :

فقه پزشکی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024