محمد مهدی صالح نیا


25 مهر 1402


۰ کامنت


( 12 )

اقتصاد اسلامی توانایی بیشتری برای دستیابی به توسعه پایدار دارد

به گزارش خبرگزاری الجزیره، دکتر یوسف خلاوی، دبیرکل مجمع اقتصاد اسلامی البركة، تاکید کرد که اقتصاد اسلامی در مقایسه با اقتصاد اثباتی* بیشتر قادر به دستیابی به توسعه پایدار است. وی اشاره کرد که این امر بر اساس مشارکت و تقسیم ریسک و نه قرض گرفتن است.

خلاوی در مصاحبه ای با الجزیره نت گفت که نسبت کل دارایی های مالی اسلامی در جهان در مقایسه با اقتصاد جهانی هنوز ضعیف است، اما تاکید کرد که امور مالی اسلامی با نرخ بالاتری نسبت به سیستم اقتصادی متداول، رشد می کند.

وی افزود: بحران های پی در پی اقتصادی و مالی در جهان، اقتصاد اسلامی را در معرض دو مسئولیت مهم قرار می دهد: اول تلاش برای انسانی‌تر کردن اقتصاد اثباتی با پالایش بسیاری از شیوه‌های مضر آن و دوم افزایش سطح پایداری در اقتصاد اسلامی.

این اقتصاددان سعودی که در ششمین کنفرانس بین المللی امور مالی اسلامی شرکت خواهد کرد، در حال حاضر به مدت دو روز در دوحه در کنفرانسی که تحت عنوان «پیشبرد اقتصاد اخلاقی و پایدار: راه‌حل‌های مالی اسلامی برای چالش‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در عصر دیجیتال» برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

 

* «اقتصاد اثباتی» (نقطه مقابل اقتصاد هنجاری) شاخه‌ای از اقتصاد است که به شرح و توضیح پدیده‌های اقتصادی می‌پردازد و بر حقایق و روابط رفتاری علت و اثر تمرکز می‌کند و شامل توسعه و آزمایش تئوری‌های اقتصادی است که اصطلاح قدیمی آن اقتصاد فارغ از ارزش (در آلمانی: wertfrei) می‌باشد.

 

منبع: الجزيرة

برچسب ها :

فقه معاصر

اقتصاد اسلامی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024