روح الله افضلی


08 مهر 1401


۰ کامنت


( 12 )

توضیحات‌دروس‌تمهیدی فقه‌معاصر(فقه‌معاصر ۱ تا ۸)

در این مطلب توضیحاتی در رابطه با دروس تمهیدی فقه معاصر و امتیازات مربوط به آن به صورت موردی ارائه می گردد.

- با عنایت به اینکه بزرگان و اساتید حوزه‌های علمیه همواره در مسائل معاصر بر اساس فقه جواهری ورود علمی داشته‌اند، و با هدف آشنایی فضلای حوزوی با متون اجتهادی معاصر اساتید حوزه، ۱۵ کتاب در ۸ موضوع برای تدریس معرفی شده است.

- این کتب متن محور بوده و محدوده آن‌ها در در اینجا معرفی شده‌ است.

- اساتیدی که مجاز به تدریس پایه ۹ و ۱۰ و درس خارج هستند، می‌توانند این دروس را انتخاب و طلاب سطوح مذکور و دروس خارج می‌تواند در سامانه نجاح نسبت به انتخاب درس و استاد مورد نظر خود اقدام نمایند.
- دروس فوق برای تسهیل در ثبت نام، جزء دروس سطح آزاد در سامانه اساتید تعریف شده‌ و در آن سامانه قابل رویت و انتخاب می‌باشند.

 بسته حمایتی و مزایای دروس تمهیدی فقه معاصر به شرح زیر به تصویب رسیده است:

1)در سال تحصیلی ۱۴۰2 – ۱۴۰1، طلاب پایه ۹ و ۱۰ که در یک درس تمهیدی فقه معاصر شرکت کرده و در امتحان دو نیمسال آن قبول شوند، 1/5 نمره تشویقی به نمره امتحان كتبی مكاسب و 1/5 نمره تشويقی به نمره امتحان شفاهی مكاسب ايشان اضافه خواهد شد.

تبصره: نمره تشویقی کتبی مکاسب به اختیار طلاب می‌تواند به هر یک از نمرات امتحان کتبی مکاسب ایشان اضافه گردد البته به شرط آنکه در آن امتحان حداقل نمره ۱۲ را کسب کرده باشند.

2) در سال تحصیلی ۱۴۰2 - ۱۴۰1 طلاب دروس خارج که در دروس تمهیدی فقه معاصر شرکت کرده و در امتحان دو نیمسال آن قبول شوند، ۲ نمره تشويقی به يک مصاحبه درس خارج فقه ایشان اضافه می‌گردد.

تبصره: نمره تشویقی مصاحبه خارج فقه به اختیار طلاب می‌تواند به هر یک از نمرات مصاحبه خارج فقه ایشان اضافه گردد با این شرط که در آن مصاحبه حداقل نمره ۱۲ را کسب کرده باشند.

 

3) اساتید دروس تمهیدی فقه معاصر تمام مزایای اساتید سطوح عالی من جمله سنوات تدریسی و معيشتی را دارا می‌باشند.

4)تمامی امتیازات دروس تمهیدی فقه معاصر فقط مختص به طلابی است که در یک درس تمهیدی شرکت داشته و در امتحان كتبی آن حداقل نمره ۱۲ را کسب نمایند.

۵)برای هر یک از دروس تمهیدی فقه معاصر باید حداقل در هر نیم‌سال ۶۰ جلسه تشکیل گردد. هر چند که می‌تواند این ۶۰ به صورت به هم پیوسته و در ایام تعطیل، ماه مبارک رمضان و مانند آن باشد.

۶)برای شرکت در نیم‌سال دوم هر درس باید محدوده نیم‌سال اول خوانده شود.

-  فقه معاصر ۱ تا ۸ بر هم مترتب نیستند و هر استاد بنابر علاقه و توانایی خود می‌تواند یکی از این دروس را تدریس نماید. اما هر درسی که انتخاب می‌شود، باید ابتدا محدوده نیم‌سال اول و سپس محدوده نیم‌سال دوم آن تدریس شود. چنانچه سال گذشته نیم‌سال اول تدریس شده است، در سال جاری باید نیمسال دوم آن درس را تدریس نمایند.
-  کتب مصوب اعلامی، در گام اول این طرح بزرگ انتخاب شده‌اند و در صورت استقبال اساتید و طلاب محترم، در سال‌های آینده امکان افزایش این کتب وجود دارد.

برچسب ها :

کتب درسی فقه معاصر

دروس تمهیدی فقه معاصر


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023