تقریرات و متون آموزشی

|

( 12 )
فقه پول
فقه خلق پول
خلق پول
فقه خلق پول 6

معرفی کتاب

|

دیدگاه کاربران

تاریخ جلسه: 1401.03.24

در این جلسه استاد به نقد استدلال قائلین به پرداخت زکات در مطلق نقود با توجه به نکته موجود در ادله وجوب زکات می پردازند، زیرا اولا همانطور که موارد زکات در زمان حاضر کم شده است، مصارف آن نیز کم گردیده است؛ مثلا همانطور که دیگر در نقود زکاتی وجود ندارد یا به جهاتی، دیگر انعام ثلاثه سائمه نیستند تا پرداخت زکات آنها واجب باشد، اما از طرف مقابل مصارف زکات نیز مانند آزاد کردن بندگان کاهش یافته است. بنابراین نمی توان با توجه به نکته مذکور در روایات وجود زکات که تأمین زندگی فقراء بوده است حکم به ثبوت زکات در مطلق نقود داد. ثانیا از طرفی دیگر اگر قرار بود که صرف نقود تأمین کننده زکات و زندگی فقراء باشند در این حالت نباید بر موارد دیگر مانند انعام ثلاثه زکات واجب می شد.

استاد در ادامه به بیان نکته ای در این رابطه می پردازند که حکم به عدم وجود زکات در مطلق نقود حسب عدم شمول ذهب و فضه نسبت به مطلق نقود و ادله‌ای مانند آن بود، و الا اگر کسی از راه تبعیت از دستور ولیّ امر در صدد اثبات زکات بر این موضوع بر آمده باشد، این مطلب بحثی جداست و البته اقتضائاتی نیز دارد که باید پذیرفته شود.

در پایان جلسه نیز به بررسی یک شبه پیرامون بزوم پرداخت زکات توسط صاحبان حساب‌هایی که مبالغی در نزد بانک ها گذارده اند پرداخته شده است.

 

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023