تقریرات و متون آموزشی

|

( 12 )
فقه پول
فقه خلق پول
خلق پول
فقه خلق پول 3

معرفی کتاب

|

دیدگاه کاربران

تاریخ جلسه: 1401.03.03

در این جلسه استاد در ادامه بحث از حکم زیاد کردن پول هایی که دارای ارزش ذاتی هستند، به ادامه بحث زکات نقدین در فرض کنز نمودن و جمع آوری آن و در فرض ورود آنها در چرخه اقتصاد، می پردازند.

در بعضی از ادله این بحث تصریح شده است که اگر نقدین در گردش اقتصادی بوده و جمع آوری نشده باشند، زکات ندارند. هر چند که باعث از پرداخت نکردن سهم فقراء شود، استاد در برخورد با این ادله این احتمال را می دهند که علت عدم وجوب زکات نقدین در این حالت، تأمین نسبی زندگی آنها به جهت توسعه اقتصاد به جهت ورود نقدین به گردش اقتصادی است، بنابراین حکم عدم وجوب زکات در نقدینی که وارد گردش اقتصادی باشند، منافی با حق فقراء نخواهد بود.

اما به این احتمالی که مطرح شد اشکالی وارد است و آن اینکه در بعض ادله داریم که اگر طلا و نقره را کسی تبدیل به شمشیر یا شیء زینتی نماید، در این حالت نیز زکات برای مال او وجود نخواهد شد، حال سؤال این است که اگر توجیه مذکور درست باشد در این حالت باید بر شیء زینتی زکات تعلق بگیرد، چرا که شیء زنیتی قطعا خارج از توسعه و گردش اقتصادی است. بنابراین بر استاد که آن احتمال را در مضمون ادله سابق دادند، پاسخ به این سؤال امری لازم و استاد نیز در این جلسه به بیان دو پاسخ در این رابطه پرداخته اند.

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023