تقریرات و متون آموزشی

|

( 12 )
فقه روابط اجتماعی
عدل و ظلم
فقه روابط اجتماعی (عدل و ظلم) 7

معرفی کتاب

|

دیدگاه کاربران

  • در جلسات قبل نقض‌هایی را که به حسن و قبح اشعری وارد بود بیان کردیم و گفتیم زنجیره‌ای از وجوب معرفت الله و وجوب طاعت و حرمت معصیت وابسته به حسن و قبح عقلی است و در مقابل با مخالفت شهید صدر (ره) مواجه شدیم که ایشان منکر وابستگی شدند و بیان داشتند که بدون اینکه حسن و قبح را عقلی و ذاتی بدانیم می‌توانیم وجوب معرفت الله و وجوب طاعت و حرمت معصیت را اثبات نماییم.
  • طبق مبنای مرحوم شهید صدر (ره) چگونه می‌توان با توجه به طبع آدمیان و احتمالات قابل‌اعتنا بدون نیاز به اثبات حسن و قبح عقلی و ذاتی، وجوب معرفت الله، وجوب طاعت و حرمت معصیت را اثبات نمود؟
  • با توجه به اینکه مرحوم شهید صدر (ره) وجوب معرفت الله، وجوب طاعت و حرمت معصیت را بدون قائل شدن به حسن و قبح عقلی و ذاتی قابل اثبات می‌دانند می‌توان ایشان را پیرو مکتب اشاعره دانست؟ 
  • اینکه شهید صدر (ره) می‌فرمایند رفتارهای انسان برخی طبیعی و برخی جبلی و بعضی عقلی است به چه معناست؟ و چه ارتباطی با ما نحن فیه دارد؟ و اینکه می‌فرمایند اقدام به طاعت و اجتناب از معصیت برآمده از یک امر جبلی و غریزی است نه حکم عقلی به چه معناست؟
  • آیا افعال غریزی و جبلی تفاوت ماهوی و اساسی با افعالی که از مبدأ حکم عقل عملی صادر می‌شود دارد یا خیر؟
  • در بررسی و نقد فرمایش شهید صدر (ره) این سؤال مطرح می‌شود که آیا افعال جبلی اختیاری‌اند و مبادی ارادی در آن‌ها ایجاد می‌شود یا خیر؟

استاد معظم آیت الله اعرافی در هفتمین جلسه از مباحث درس خارج فقه روابط اجتماعی در بحث عدل و ظلم در سال تحصیلی 1403 ـ 1402 با ذکر خلاصه‌ای از مباحث پیشین به بیان ادله مرحوم شهید صدر (ره) می‌پردازند و که لازم است به منظور بهره‌مندی از تفصیل مطالب مذکور فایل صوتی جلسه هفتم را استماع بفرمایید.

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023