تقریرات و متون آموزشی
|
معرفی کتاب
|
دیدگاه کاربران
در ادامه بحث از آیات قرآنی که دلالت آنها بر قاعده الزام ادعا شده بود، استاد در این جلسه نیز به صورت دسته بندی شده به بررسی دلالت این آیات پرداخته اند.
موضوع بحث: بررسی امکان استدلال به آیات قرآن برای قاعده الزام.
1. آیه اول: سوره یوسف - بررسی شد و نتیجهگیری شد که این آیه دال بر قاعده الزام نیست.
2. آیه دوم: سوره مائده (آیات 41 و 42) - بررسی رابطه بین این دو آیه برای استدلال به قاعده الزام.
- آیه 41: به پیامبر گفته شده است که اگر اهل کتاب برای داوری به او مراجعه کنند، او میتواند حکم کند یا از حکم اعراض نماید.
- آیه 42: پیامبر میتواند بین اهل کتاب به عدالت قضاوت کند یا اعراض نماید، و اعراض به معنای ارجاع به قضات خودشان است.
- نظریه استدلال: از این آیات میتوان استدلال کرد که پیامبر (ص) میتواند اهل کتاب را به قضاوت ملزم کند که این مفاد قاعده الزام است.
- مناقشه: برخی مفسران اهل سنت معتقدند که این آیات منسوخ شدهاند و قاعده الزام از بین رفته است، ولی مفسران شیعه این نظر را قبول نکرده و معتقدند که حکم تخییری برای پیامبر (ص) باقی است.
شأن نزول آیات:
- شأن نزول آیه 41: مربوط به ماجرای زناکاران از یهودیان که پیامبر (ص) از آنان پرسید اگر حکم سختی صادر کند، آیا قبول خواهند کرد یا نه.
- شأن نزول آیه 42: مرتبط با حکم کردن بین اهل کتاب به عدالت یا ارجاع به قضات خودشان.