تقریرات و متون آموزشی
|
معرفی کتاب
|
دیدگاه کاربران
مطالب مطرح شده در این جلسه عبارتند از:
بحث در مشروعیت فروش استقراضی بود. بیان شد که چهار وجه برای این نوع از معامله متصوّر است.
بررسی وجه دوم: فروش استقراضی مطلقا جایز است چون قرضی که منجر به تولید شود است، اشکالی ندارد
نکته: مدعای این وجه اعمّ از قرض ربوی استنتاجی و معامله ربوی استنتاجی میباشد
ادله این وجه:
شبهه1: اینکه مفهوم تجارت شامل قرض ربوی شود، دارای اشکال است و شبهه مفهومیه وجود دارد یعنی بعید است که عقلاء به قرض ربوی تجارت بگویند
شبهه2: اگر شبهه مفهومیه وارد نباشد، شبهه دیگری مطرح است => تجارت کثرت استعمال در غیر قرض دادن دارد و این کثرت استعمال موجب انصراف عمومیت آیه از موارد قرض ربوی میشود لذا ظهور در داد و ستد دارد
شبهه3: طبق مبنایی که تکیه کلام در جملات دارای استثناء بر مستنثی منه میدادند، تمسک به جمله مستثنی (الّا عن تکون تجارة عن تراض) نمیتوان کرد یعنی احراز در مقام بیان بودن نسبت به جمله مستثنی نمیتوان کرد
شبهه4: ربا داخل در مستثنی منه است نه مستثنی لذا ربا اکل مال به باطل است؛ و اگر نگوییم که داخل در مستثنی منه است لا اقلّ شک وجود دارد که داخل در کدام است و بنابر این فرض هم تمسک به عام در شبهه مصداقیه میشود که جایز نمیباشد
شبهه5: آیه تجارت به آیات و روایات حرمت ربا تخصیص خورده است مثل احلّ الله البیع و حرّم الربا => جواب: آیات و روایات اطلاق ندارند و فقط شامل ربا مصرفی میشوند
شبهه6: در خصوص ربای استنتاجی دلیل خاص داریم که حرام میباشد => دو روایت داریم که به صورت تفصیلی در جلسه بعدی بررسی خواهند شد.