تقریرات و متون آموزشی

|

( 12 )
فقه بورس
بورس و بازار سرمایه
احکام بورس
بورس
فقه بورس و اوراق بهادار 26

معرفی کتاب

|

دیدگاه کاربران

مطالب بررسی شده در این جلسه عبارتند از:

نتیجه بحث مشروعیت اصل قرارداد اختیار معامله: فی الجمله در بعضی شرایط و فروض اصل قرارداد اختیار معامله، صحیح می‌باشد، مثل اینکه موضوع قرارداد اختیار معامله کالایی غیر سهام است و بنای بر تسویه فیزیکی دارند.

بحث تسویه نهایی

در روز آخر قرارداد، دو نفری که می‌خواهند با همدیگر تسویه کنند، دو فرض دارد:

  1. از اوّل بنابر تسویه نقدی داشتند => از اوّل قرارداد باطل بوده است 
  2. از اوّل بنابر تسویه فیزیکی بوده است ولی در روز آخر تصمیم گرفتند که تسویه نقدی کنند => چهار روش برای تسویه نقدی وجود دارد:
    1. روش اول: ما به التفاو قیمت توافقی کاالی مورد معامله در روز قرارداد با قیمت آن کاال در زمان تسویه، محاسبه میشوود و به طرف مقابل پرداخت میشود => این روش باطل و غیر مشروع می‎باشد
    2. روش دوم: صاحب حق، حق خرید یا حق فروش را به خود فروشنده حق خرید یا حق فروش به قیمت بیشتری بفروشد => این روش دچار مشکل است 
    3. روش سوم: صاحب حق، حق خودش را با طرف مقابل مصالحه می‎کند تا مشکل روش قبلی پیش نیاید => در این روش اشکالی وجود ندارد
    4. طرفین قصد بیع دارند و تسویه فیزیکی رخ داده است لکن کالایی رد و بدل نمی‎شود => برای صحت این معامله باید دو طرف قصد جدی بر بیع داشته باشند و در غیر این صورت معامله صوری و باطل است

بحث معاملات وسطی در بازار ثانویه

منظور این است که شخصی در بازار اولیه، قرارداد اختیار معامله‌ای منعقد کرده است و حق خرید را خریداری نموده است، الان تصمیم دارد که در بازار ثانویه، این حق خود را به شخص ثالث بفروشد، حکم این بیع چیست؟

نسبت به متن مصوبه دو صورت بیان شده است:

  1. صاحب حق، حق خود را در مقابل مبلغ معینی به شخص ثالث واگذار کند و همین طور شخص ثالث حق خود را در مقابل مبلغی به شخص رابع واگذار کند => این صورت بعدا بررسی می‎شود
  2. کسی که در قرارداد اختیار معامله، فروشنده‌ی حق است و تعهد به خرید یا فروش داده است، این شخص تعهد خود را در مقابل مبلغی معین به شخص دیگری واگذار کند.

این صورت دو اشکال دارد و با توجه به این دو اشکال، نقل و انتقال تعهد در قرارداد اختیار معامله وجه شرعی ندارد.

نکته: خود قرارداد اختیار معامله اقسامی دارد که احکام آنها با قرارداد اختیار معامله مشترک است؛ مثل: وارانت، قرارداد اختیار معامله تبعی و ... فلذا نیازی به بررسی تک تک این اقسام نمی‎باشد. 

بحث فروش استقراضی

توضیح فروش استقراضی: شخصی که پول و سرمایه و سهام و کالا ندارد فلذا به کارگزار می‌گوید که برای او فروش استقراضی انجام بدهد => انشاءالله بررسی خواهیم کرد که وجه شرعی دارد یا خیر؟

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023