تقریرات و متون آموزشی
|
معرفی کتاب
|
دیدگاه کاربران
در این جلسه نیز استاد به بررسی ادامه مویّدات برای معنای سوم (معنای اعمّ)، پرداخته اند.
گروه پنجم: روایت مربوط به باب مضاربه
گروه ششم: روایات باب اجاره
شش روایت ذکر شده است که از مجموع آنها نتیجه میگیریم که شارع مقدس با این روش مخالف است که انسان پولی را بدون عوض و به ناحق به دست بیاورد.
جمع بندی نسبت به آیه شریفه: آیه شریفه "لاتاکلوا اموالکم بینکم بالباطل" دلالت دارد که هر کاری که به نحوی عرفا صدق کند که مال مردم را به ناحق میخورید، آن کار جایز نیست، فلذا این شرط وجه تضمین نیز اشکال پیدا میکند.
بحث بعدی: مفسد بودن شرط فاسد
بنابر این فرض که شرط وجه تضمین باطل باشد و اشکال داشته باشد، سوال میشود آیا این شرط فاسد که به خاطر خلاف شرع بودن فاسد است، مفسد و مبطل عقد نیز هست یا اینکه اصل قرارداد آتی صحیح است و هنوز تعهدها سر جای خود باقی هستند؟
دو قول ذکر شده است:
ادله قول دوم:
نتیجه: بنابر باطل بودن شرط وجه تضمین، ضربهای به صحت اصل قرارداد آتی و آن عقدی که شرط ضمن آن واقع شده است نمیخورد و آنها صحیح باقی میمانند.
بحث بعدی: فروش یا واگذاری قراردادآتی
یکی از مباحث اساسی در قراردادآتی این است که آیا مشروع است که قبل از رسیدن زمان سر رسید، قراردادآتی را به دیگر واگذار کرد و یا تسویه نقدی انجام بدهیم یا خیر؟
برای جواب به این سوال باید نکات زیر مشخص شود: