تقریرات و متون آموزشی
|
معرفی کتاب
|
دیدگاه کاربران
ادامه بررسی حکم فقهی قرارداد آتی:
نتیجه دلیل دوم: این روایات با توجه به ارتکاز متشرعه -که قبلا در باب روایات تفویض هم گفته شد - منظور از اختیارات در تصرف در اموال، مقصود تنها همان اموری است که شارع تجویز کرده است یعنی همان اختیارات مشروع تا زمان فوت ادامه دارد و آزاد هستید که هر کدام را خواستید انجام دهید.نه اینکه این روایت مشرّع باشد و هر تصرفی که خواستید انجام دهید، را مشروع کند. باید توجه داشت که این ارتکاز متشرعه ناشی از یک ارتکاز و عرف عام میباشد زیرا که در هر عرفی وقتی که حاکم، به مردم اختیار و آزادی میدهد مقصود این است که در همان حیطه مقررات و قوانین جامعه شما آزاد و مختار هستید. و این ارتکاز مانع از شکل گیری اطلاق در روایت میشود.
دلیل سوم: قاعده سلطنت "الناس مسلّطون علی اموالهم"
در صورتی میتوانیم به این دلیل تمسک کنیم که اوّلا سند حدیث معتبر باشد و ثانیا روایت در مورد بحث ما ظهور داشته باشد.
بررسی سندی: این حدیث مرسله است و حجت نیست. جبران ضعف سند توسط عمل فقهاء در این حدیث مخدوش است.
بررسی دلالی:
جمع بندی: این استدلال دارای 4 اشکال است و سه اشکال آن در دلیل سابق نیز بیان شد. این روایت میگوید: شما در حیطه سلطنتهای مشروع، آزاد هستید که هر نوع تصرفی در اموالتان کنید ولی این روایت دلالت ندارد که کدام تصرّف مشروع است و کدام نامشروع فلذا نمیتوان به این روایت بر مشروعیت این معاهده استدلال کرد و اگر نسبت به مشروعیت تصرّفی شک شود، نمیتوان به این روایت تمسک کرد چون تمسک به عام در شبهه مصداقیه خود عام (دلیل) است.
دلیل چهارم: برای دفع اشکال شمولیت دلیل نسبت به تعهد نفسانی که در دو دلیل سابق بیان شد ممکن است به آیه النبی اولی بالمومنین من انفسهم تمسک شود تا استدلال تصحیح شود.
اشکال این دلیل روشن است؛ چون مراد از اولی، تفضیلیه نیست بلکه تعیینیه است بنابراین آیه هیچ دلالتی بر مدعی ندارد.
دلیل پنجم: روایات باب تفویض
اشکالاتی که قبلا بیان شد بر این دلیل وارد است فلذا این دلیل برای اثبات مدعی ناتمام است.
دلیل ششم: بنای عقلاء
برای حل این سوال باید به دلیل حجیت سیره عقلاء توجه شود.
نظر استاد: اگر عقلاء بین خودشان کبرای کلی نانوشتهای داشتهاند و بر اساس آن، سیرههای خارجی متعدد شکل بگیرد، و شارع نیز کبرای کلی را ردع نفرموده باشد، بنابراین این معاهده مشروع میباشد.
نتیجه بحث از ادله مشروعیت قرارداد آتی به معنای معاهده بر معاملهی آینده: با دلیل اوّل (اوفوا بالعقود) و دلیل ششم (سیره عقلاء) علی بعضی المبانی میتوان مشروعیت قرارداد آتی به معنای معاهده در آینده را اثبات کرد.