تقریرات و متون آموزشی
|
معرفی کتاب
|
دیدگاه کاربران
استاد در این جلسه به مطالب ذیل اشاره فرموده اند:
مگر در جایی که همهی عرف از روی غفلت غیر مصداق را مصداق ببیند یا مصداق را غیر مصداق ببیند و ملتفت به اشتباهشان نباشند و شارع هم تنبّه نداده باشد، در این صورت بعید نیست که شاک و عالمِ به خلاف بتوانند از عرف تبعیت کنند.
شاید به خاطر همین جواز تبعیت است که فقهاء در باب پرداخت فدیه و کفاره فتوا دادهاند بر اینکه اگر عرف، مقدار پرداخت شده را یک مد دید و لو در واقع یک مد نباشد، کافی است.