کتاب

|

( 12 )
فقه معاصر
قضایا الفقه و الفکر المعاصر

معرفی کتاب

|

دیدگاه کاربران

دکتر وهبة مصطفی الزحیلی متولد سال 1932 میلادی و 1310 شمسی، رئیس گروه فقه مذاهب اسلامی دانشگاه دمشق بوده و نوشته های او بیشتر درحوزه فقه و اصول می باشد.

یکی از کتاب هایی که او در رابطه به نظریات فقهی به رشته تحریر در آورده است، کتاب پیش رو یعنی “قضایا الفقه و الفکر المعاصر” می باشد، او در این کتاب به بررسی بررسی بیش از چهل بحث مختلف فقهی پرداخته است، که البته بعضی از این موارد مانند بحث از احیاء نظام وقف در عالم اسلامی معاصر، به بررسی مسائل علم فقه پرداخته و برخی دیگر مانند بحث از رابطه میان عقل و نقل در مذاهب مختلف، بیشتر به مقدمه و مبادی علم فقه مربوط می شوند.

در هر صورت کتاب او با رویکردی جدید و با توجه به مقتضیات زمان معاصر به بررسی مسائل مختلف فقهی با نگاهی تحلیلی پرداخته است.

همانطور که بیان شد یکی از مسائلی که او در این کتاب به آن پرداخته است، بحث از رابطه عقل و نقل در اسلام و مذاهب مختلف آن است، او در این بحث به آیات متعددی از قرآن کریم استدلال کرده و به جایگاه عقل در شریعت اسلامی می پردازند، همچنین قول به اینکه اسلام صرفا متکی به نقلیات می باشد را صرفا توهمی دانسته و آن را به افراد جاهل نسبت می دهد.

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023