15 شهریور 1403

فقه سیاسی 25

استاد: محمدباقر تحریری

1402.09.14

پادکست

|

( 12 )

فقه سیاسی
سیاست

معرفی پادکست

|

دیدگاه کاربران

بحث ما در این جلسه در مورد کتاب ولایت فقیه و مشروعیت انتخاب مردم نسبت به حاکم و حاکمیت است.

امیرالمومنین علیه السلام در مورد بیعت می فرمایند که اگر بیعت مهم است در انتخاب حاکم، بیشترین مردم با من بیعت کردند. در نامه نهم امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند که حکومت و امامت جایگاه ماست.

البته در این مورد جنبه‌های جدلی و غیر جدلی فرمایشات امیرالمومنین علیه السلام را باید با هم و در کنار هم مد نظر قرار داد چراکه این موضوع در طول نص و در رتبه متأخره است و باید دید از نظر شرعی جواز دارد یا خیر. باید دید موضوع حکومت مسلمین مقبولیت و مشروعیت دارد یا فقط مقبولیت دارد و مشروعیت ندارد‌.

صاحب کتاب ولایت فقیه به نامه ششم امیرالمومنین علیه السلام اشاره کرده و می‌فرماید که باید به سر و سامان گرفتن جامعه پایبند باشیم.

دلیل دیگر ایشان (صاحب کتاب ولایت فقیه) در این مورد این است که امام حسن علیه السلام به معاویه می‌فرماید که فرو رفتن در باطل را رها کن.

همچنین دلیل دیگر (دلیل پانزدهم) در مورد مقام و موقعیت صلح امام حسن مجتبی علیه السلام با معاویه و شور و مشورت و... است.

در جلد ۴۴ بحارالأنوار در صفحه ۷۰ در روایتی آمده که عده‌ای از اشرار از جمله مغیره بن شعبه و دیگران دور معاویه جمع شدند و خواستند که امام حسن مجتبی علیه السلام را دعوت کند. حضرت لباس خود را بدون ترس و واهمه ای به تن کرده و در مجلس حاضر شدند ولی متأسفانه با توهین این جمع روبرو شدند و آنها را نفرین کردند و با نفرین ایشان یکی از آنها تغییر جنسیت داده و مردانگی خود را از دست داده و زن شد.

به هر حال، حضرت از این افراد در اثبات حقانیت خود از آنها اقرارهایی گرفتند.

پادکست های مرتبط

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024