23 شهریور 1403

فقه سیاسی 24

استاد: سید سجاد ایزدهی

1403.08.21

پادکست

|

( 12 )

فقه سیاسی
سیاست

معرفی پادکست

|

دیدگاه کاربران

مطالب مطرح شده در این جلسه:

    ▫️آیه 123 سوره توبه 
    ▫️جهاد با کفار نزدیکتر
    ▫️آیه دال بر تاکتیک جنگی است یا فرمان جنگ؟
    ▫️قرائن دال بر دلالت و ظهور آیه 

 

به نظر علامه طباطبائی در المیزان، اگر قائل به اطلاق عام باشیم و قتال (به معنای خصومت) هم چون به معنای امر می‌باشد، آیه «قتالوا الذین یلونکم...» به معنای قتال پیاپی و جهانی بودن اسلام است. مبارزه با کفارِ نزدیک بر حسب تاکتیک جنگی و مصلحت و اولویت سنجی است. این امر دال بر یک روش است.

البته وقتی که مقصد معلوم است و به چیز خاصی امر شود انجام این امر دال بر استمرار نیست.

در امر بر قتال نیز دال بر وحدت داریم، بنابراین اگر یکبار انجام شود هم، کفایت می‌کند و لازم به تکرار نیست چراکه هیئت امر دال بر تکرار نیست. البته  ماده امر دال بر تکرار است و یکبار انجام دادن کفایت نمی‌کند.

ماده «قاتلوا» اگر دلالت بر استمرار داشته باشد طبق همان دلالت رفتار می‌کنیم. حتی اگر ماده امر هم تکراری در او بود اگر قرینه‌ای باشد و تعیین تکلیف کند طبق همان قرینه عمل می‌کنیم نه بطور اطلاق.

ماده «قتال» یعنی مبارزه با دشمن. تا دشمنی دشمن باقی نبود قتال هم نخواهد بود. قتال تا زمانی ادامه دارد که دشمنی از بین برود. این ماده به معنای مادام الخصومه است.

طبق این آیه، با بغل دستی(دشمن نزدیک و دم دستی) خود تا زمانی که عداوت دارد باید در حال جنگ و خصومت باشیم. در واقع طبق تاکتیک جنگی، با دشمن باید بیشتر بجنگیم تا دشمن غیر عیان.

چون مطمئن به اطلاق نیستیم و نمی‌دانیم که باید بطور استمرار این امر را انجام دهیم یا نه، ملزم به استمرار نیستیم مگر اینکه قرینه‌ای دال بر آن وجود داشته باشد.

پادکست های مرتبط

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024