سردبیر


21 بهمن 1400


۰ کامنت


( 12 )

سخنان آیت الله اعرافی در جلسه طلاب حوزه‌

آیت الله اعرافی در جلسه‌ای با حضور طلاب حوزه‌های علمیه در مورد برجسته‌ترین برنامه‌ها و اقدامات حوزه به ایراد سخن پرداختند.

ایشان در محور اول صحبت‌هایشان برخی از مؤلفه‌های اصلی انقلاب را چنین برشمردند : ۱- هویت انقلاب اسلامی یک هویت علمی، معرفتی و دانشی است ۲- انقلاب یک هویت تاریخی و اصیل دارد ۳- انقلاب اسلامی یک انقلاب تمدنی است ۴- انقلاب اسلامی بر اندیشه مردم سالاری دینی استوار است ۵- استقلال و آزادی دو رکن اصلی در انقلاب اسلامی است ۶- هویت ملی در پرتو اسلامی قرار می گیرد، هم نگاه ملی داریم هم نگاه فراملی ۷- انقلاب ما نافی علم و فناوری و پیشرفت بشری نیست اما پیشرفت اسلامی عناصری متفاوت با پیشرفت غربی دارد. ۸- پایبندی به شریعت و فقاهت اسلام.

وظیفه همه جریان های انقلاب امروز شناخت چالش تحریف و نفوذ مثل جابه جا ساختن شهید و جلاد، نفی دست آورد ها و خدمات، تطهیر دشمن، و شناخت حمله ناجوانمردانه به اندیشه انقلاب اسلامی است. جهاد تبیین، جهادی عقلانی، منطقی، سنجیده، مبتنی بر آگاهی و آمار و ارقام است.


 

آیت الله اعرافی در محور دوم صحبت خود با اشاره به تاریخ پر از ایثار حوزه های علمیه، طلاب امروز را نیز رهرو همین مسیر دانستند. ایشان حوزه تراز انقلاب اسلامی را حوزه‌ای هوشمند و حاضر در صحنه دانسته و به تبیین ویژگی های حوزه تراز انقلاب اسلامی به شرح زیر پرداختند:

۱- حوزه‌ای علم بنیان و دانش بنیان ۲- اخلاق مداری و خدا محوری ۳- فرهنگ و تبلیغ مداری ۴- مردم گرایشی ۵- سیاست‌اندیشی آگاهانه و دقیق ۶- پاسخگو بودن و ناظر به واقعیت‌ها بودن


ایشان سپس به چالش‌های حوزه امروز اشاره کردند که یکی از چالش ها و ضعف ها بردن برنامه های تحولی تدوین شده به میان اساتید و طلاب است. بسیاری از برنامه‌ها با کمک طلاب و اساتید تدوین شده است. آیت الله اعرافی فرمودند که امروز باید بر چالش کاهش سرمایه اجتماعی، ارتباط مردمی، مسائل آسیب های اخلاقی و تحرک همه جانبه دشمن فائق بیاییم.


مدیر محترم حوزه‌های علمیه در مورد مطالبی که اساتید و طلاب بیان فرمودند با حوصله و به تفصیل سخنان زیر را بیان نمودند:


- بنده کوچکترین خادم شما هستم، و به خاطر صدها قصور و تقصیر عذرخواهی می‌کنم، ولی عهد بسته ام که سر از پا نشناسم و تمام توانم را خرج کنم. تمام نکات گفته شده دنبال خواهد شد و بیان چند نکته نیز ضروری است:
- بنده ۵ یا ۶ روز از ۸ تا ۱۶ ساعت در روز در خدمت حوزه هستم، تمام حضور من در نقاط دیگر جهت اعتلای حوزه به کار گرفته می شود و در این چند سال تقریباً به بیست استان سفر کرده ام. سامانه سفیر و ملاقات‌های حضوری نیز هنوز مستمر است.


حدود ۱۰۰ طرح است که اجرای آن آغاز شده و کم کم آثار خود را نشان خواهد داد. سعی این بوده است که با یک نگاه کلان، منسجم و منظومه‌وار این حرکت پایه‌ریزی و استمرار پیدا کند. در اینجا به چند مورد اشاره می‌شود:


- نقش آفرینی هدفمند در محدوده رسالت‌ها و کارویژه‌های حوزه: در طی چهار سال بر پایه تلاش پیشینیان، حدود ۷۰ نقش آفرینی حوزوی مشخص شده است. در این مورد حدود چهل تفاهم نامه با بخش های مرتبط انجام شده و در مواردی چند هزار نفر از طلاب حضور پیدا کرده اند و ادامه پیدا خواهد کرد.


- بالندگی دانشی حوزه: غیر از درس‌های خارج فقه معاصر، امروز بیست عنوان کتاب [دروس تمهیدی فقه معاصر]، به عنوان کتاب مکمل معرفی شده‌اند. بخش دیگر، پروژه‌های مربوط به نظام است که به مراکز و اشخاص واگذار می شود و تا به امروز ۱۰۰ پروژه معطوف به خروجی برای دستگاه‌ها وجود دارد که در حال فعالیت می‌باشد. [دبیرخانه حمایت از پژوهش‌‌های مورد نیاز نظام]


-  برنامه‌های حوزه: ما چندین برنامه کلان حوزه و استانی داریم، تا آخر امسال برنامه پنج ساله هر نهاد و مدرسه‌ای هم تدوین می شود. علاوه براین، برنامه‌های پنج ساله موضوعی مانند فقه معاصر نیز تدوین شده است.


- نقش آفرینی نظام مند در عرصه های تعریف شده نظام: در این رابطه ستاد راهبری شکل گرفته است و ده‌ها سند تهیه شده است.

- فعالیت در استان ها: تنها به تعداد انگشتان دست مدرسه اضافه شده، اما مراکز تخصصی، رشته ها و پژوهشکده ها افزایش پیدا کرده است. طرح ارتقای مدارس نیز دنبال شده است. تنزل از لحاظ کمیت است که این در دانشگاه‌ها هم به دلیل مسائل جمعیتی رخ داده است. البته ما مشکلات مضاعفی نیز داریم. اما کیفیت تنزل پیدا نکرده و رتبه‌بندی اساتید و مدارس انجام شده است.


- معیشت: طرح هدفمندی و تکریم اساتید دنبال می‌شود. ما از معیشت یک روز هم غافل نیستیم. در مورد وقف نیز چهار سال کار متمرکز شده است که البته این وقف‌ها با چند اشکال بنیادین مواجه بوده که حل آن مشکل است. اما امسال تمام تغذیه کشور با وقف اداره شده است.

برچسب ها :

حوزه علمیه


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024