سردبیر


17 مهر 1401


۰ کامنت


( 12 )

گزارش سفر به خوزستان به روایت مدیر دفتر فقه معاصر

هفته گذشته همراه با مدیر و مسئولین محترم حوزه دیدار فشرده ای از حوزه‌ علمیه خوزستان داشتیم. انصافاً با اینکه از طلوع آفتاب تا نیمه شب پیوسته جلسات مختلفی دایر بود، اما ماحصل این دیدارها به‌قدری جذاب و امید آفرین بود که خستگی‌های سابق را نیز رفع نمود.

حوزه علمیه خوزستان و به خصوص شهر اهواز محیطی بسیار زنده، فعال و شورآفرین بود. در این مکان از محضر اهل فضل بسیاری بهره‌مند شده و ملاقاتی نیز با مدیر جدید استان، جناب حجت الاسلام والمسلمین بلادیان داشتیم. ایشان فردی فاضل، بسیار محترم و با اخلاق بوده و دارای شخصیتی علمی و انقلابی نیز بودند.


علاوه براین، جلسه‌ای را خدمت آیت‌الله جزائری رسیدیم که درس خارج مفصلی در اهواز دارند. تصویر مربوط به درس خارج ایشان در زیر قابل مشاهده است.

جلسه درس خارج آیت الله جزائری

طی دو روز اقامت ما در خوزستان، ایشان همانطور که در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است، قدری کسالت داشتند اما استقبال عجیبی از فقه معاصر نمودند و بعد از اینکه در منزل‌شان گزارش کاملی از دستاوردهای فقه معاصر خدمت‌شان ارائه دادم، آنقدر خوشحال شدند که سریع پیشنهاد ما را پذیرفتند و قرار بر این شد که ایشان در طول سال جاری، در درس خارج فقه اصلی خود، هفته‌ای یک جلسه را به درس خارج شخص اعتباری اختصاص دهند.

ملاقات با آیت‌الله جزائری

از دیگر برکات این سفر، رسیدن به محضر آیت الله محسن حیدری از اساتید درس خارج اهواز بود. طی نشستی که مطابق تصویر زیر در مدرسه‌ ایشان همراه با اساتید و مدیرانشان برگزار شد، نکته جالب توجه این بود که ایشان مفصلاً بحث ولایت فقیه را تدریس خارج داشتند و کتبی نیز در رابطه با دیدگاه تشیع در نوع اداره حکومت به عربی منتشر کرده بودند که در جهان عرب نشر یافته و جالب‌تر اینکه اساتید معظم مدرسه ایشان به طور بسیار جدی پیگیر آخرین مباحث فقه معاصر بودند.

نشستی با آیت الله محسن حیدری از اساتید درس خارج اهواز به همراه اساتید و مدیران مدرسه ایشان

ایشان فرمودند بعد از بحث فعلی‌ خارج‌شان که در مورد مشترکات و اراضی است (و در آن منطقه مورد ابتلا است) وارد یکی از مباحث دیگر فقه معاصر خواهند شد.


*پ.ن: نکته‌ای که شاید از آن طلاع نداشته باشید این است که سفر کاری با مدیر ۶۳ ساله فعلی حوزه علمیه یعنی کار و کار و کار بدون لحظه‌ای تنفس... شاید باور نکنید اما تنها فرصتی که پیدا کردم چیزی برای بچه‌های کوچک سوغاتی بیاورم داخل فرودگاه در حال برگشت بود، آن هم به دلیل اینکه هواپیما چند دقیقه تاخیر داشت که لابد اگر مدیر محترم حوزه از این تأخیر باخبر می‌شدند، دستور برگزاری یک جلسه و حل مسأله‌ای را همانجا صادر می‌فرمودند.


هر نقش که دستِ عقل بندد

جز نقشِ نگار خوش نباشد...

برچسب ها :

فقه معاصر


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024