سردبیر


07 آبان 1400


۰ کامنت


( 12 )

گزارش بازدید از نمایشگاه دستاوردهای مراکز تخصصی حوزه های علمیه

روز جمعه ۷ آبان ماه توفیق شد که در خدمت اساتید معزز شورای علمی دفتر فقه معاصر از نمایشگاه دستاوردهای مراکز تخصصی حوزه های علمیه در جمکران بازدید ۴ ساعته و کاملی داشته باشیم.

حضرات آیات شب‌زنده‌دار، شهیدی و قائنی «ادام الله عزهم» به همراه مدیر دفتر فقه معاصر حجت‌الاسلام اثنی عشری با حضور در مسجد مقدس جمکران، به مدت ۴ ساعت از تمامی غرفه های حاضر در نمایشگاه بازدید نمودند و با آخرین دستاوردهای حوزه علمیه قم و اصفهان آشنا شدند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد«زید عزه» با حوصله و همراهی صمیمانه خود، توضیحات بسیار جامعی را از عملکرد مراکز تخصصی حوزه های علمیه ارائه نمودند.

حضور برخی از اعضای شورای علمی دفتر فقه معاصر در نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی تخصصی حوزوی

 

واقعیت کتابخانه مغولستان که شاید نمی دانید!

  • یکی از غرفه هایی که برای همه اساتید و حقیر بسیار جذاب بود، غرفه مؤسسه آموزش عالی حوزه علمیه اصفهان بود که با ارائه‌ای هنرمندانه نشان می داد در این مرکز آموزش های تخصصی را در گرایش های مختلف برای طلاب اصفهان ارائه داده و نیز مجموعه آثار آیت الله العظمی مظاهری (حفظه الله) را نیز به چاپ رسانده اند. 
  • اما بخش نسخ خطی این مجموعه نیز بسیار جالب بود. همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید نسخ خطی از بسیاری کشورهای دنیا جمع آوری، اسکن و فهرست شده است و در آینده در دسترس محققان قرار خواهد گرفت که وسعت کارشان کم نظیر بود.

بلافاصله یادم آمد که اخیراً خبری منتشر شده مبنی بر اینکه کتابخانه ای در مغولستان پیدا شده شامل کتبی که مغول ها بعد از تصرف بغداد با خود به مغولستان برده اند و احتمالاً کتب جدیدی از منابع اسلامی نیز در آن کشف شود.

فرصت را مغتنم شمرده و از حجت الاسلام مجید هادی زاده که مسئول آنجا بود پرسیدم که برنامه ای برای مغولستان دارید؟

ایشان در کمال تعجب اعلام کردند که اصل این خبر واقعیت ندارد‼️ توضیح آنکه کتابخانه مزبور در تبت است و قبلاً هم توسط راهبه های بودایی مورد استفاده بوده، اخیراً دیوار آن را برداشتند و به صورت عمومی برای بازدیدکنندگان ارائه شده است. اما هم زمان با این اقدام مسئولین دولت عراق در خبری اعلام کردند قصد فهرست برداری از چند هزار نسخه خطی را دارند و انتشار هم زمان این دو خبر باعث ایجاد توهم وجود آن کتب در کتابخانه تبت شده است‌. داستان مغولستان هم می توانست بر جذابیت این خبر بیفزاید به همین دلیل از تبت تا نزد مغولان پرواز کردند.

 

به قلم حسین اثناعشری

برچسب ها :

حوزه علمیه


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024